Anbud Bognes-Lødingen 2024-2033

Peter

Active Member
Anbud for Bognes-Lødingen er lyst ut
Periode: 01.01.2024-31.12.2033 + inntil 12måneder.
A- og B-ruten: Hele året, 120PBE, 12VTE, 399passasjerer. 2VTE m/ADR.
C-ruten: 1. Juni-31. August, 120PBE, 12VTE, 399passasjerer, 2VTE m/ADR.
Reservefartøy: innen 6timer, 80PBE, 8VTE, 249passasjerer, 1VTE m/ADR.

Gjelder alle fartøy: Krav om tak over 3/4deler av bildekk, skansekledning skal rekke minimum 3,5m over bildekk, sprutvisir skal rekke minimum 5m over bildekk.
Kiosk, kan være selvbetjent, skal tilby både varme og kalde retter.
Faste ramper for personbiler og underdekk er tillatt, men ikke hengedekk/klappdekk.

Opsjoner:
1: utvide C-ruten til 1. April-30. September
2: sette reserveferjen inn i rute i perioden 1. Juni-31. August som seilende reserveferje.

Kilder:
 
Last edited:
3.2 Miljøkrav og miljøavgift
Sambandsspesifikke miljøkrav: Null- og lavutslippsteknologi og energibærere

Minimum 90 % av det årlige totale energiforbruket til de to hovedfartøyene på sambandet, knyttet til de aktiviteter som inngår i miljørapportering iht. pkt. 2.10.1, skal komme fra nullutslippsløsning som drives med strøm, hydrogen, andre nullutslippsløsninger eller en kombinasjon av disse. Det åpnes for at inntil 10 % av samlet årlig energiforbruk for hovedfartøyene kan komme fra null- eller lavutslippsløsning som drives med f.eks. avansert bærekraftig biodrivstoff. Dette ekskluderer f.eks. LNG.
 
Skal vi tro om dei 4 store gassferjene til Torghatten kan konverteres til batteridrift? Utenom dem er det vel lite ferjer som passer her, uten store ombyggninger.
 
Back
Top