Search results

  1. O

    Norske ferjemilepæler

    -Første motorferje i Norge: Salhusfærgen (1918) - også første pendelferje -Første kombinerte bil-/jernbaneferje: Bastø I (1956) - hadde spor for opp til 5 jernbanevogner men ble aldri brukt som jernbaneferje -Første fjordferje med løftebaug: Jæggevarre (1960)? -Første standard pendelferje: Driva...
  2. O

    Hva har skjedd med HSC-Norway?

    På HSC-Norway.no tar "hurtigbåthistorie" deg bare tilbake til startsida, "komplett liste" i menyen nederst tar deg til en oversikt over navn, men ingen er klikkbare... "Komplett liste" på egen knapp, gir deg bare beskjed om at "siden ikke finnes"... Oppdateres ikke denne sida lenger?
  3. O

    "Bastø I" (1978), "Bastø II" (1979), "Vestfold" 1991 - frihøyde/akseltrykk

    Sitter noen på info om hva de tre ferjene nevnt i tittelen var merket med for frihøyde og akseltrykk? Har motstridende info på Bastø I og II - en kilde hevder 4.5 m frihøyde, 15 tonn aksellast (må i så fall ha vært første nnenlandsferje med 15 t, 13 t var vel standard på denne tida?), en hevder...
  4. O

    Ferjerokeringer fra nyttår, "arbeidsledige" ferjer

    Det er jo et stort antall samband som har skifta drivere fra nyttår, og en del ferjer som har blitt omrokert/arbeidsledige... På Flakk - Rørvik har jo FosenNamsos på nytt tatt over, her gikk Tresfjord, Korsfjord og Glutra for Fjord1, Glutra er vel inntil videre overført til Hareid - Sulesund...
Back
Top