Ferge og Fergesamband

Når det gjelder Kaupanger-Frønningen så er siste der at Frønningen betjenes av "Aurland" i rute mellom Kaupanger og Gudvangen ut august, hva som skjer videre fra 1. september er ukjent.
Fjord1
 
Virker litt som Torghatten Nord hadde det litt travelt med å få MF Melfjord (ex MF Marstein) i trafikk.. ikke klargjort noe for Kafe drift, virker shabby både inn og utsiden..
Er det den som blir hovedfartøy Jektvik-Kilboghamn fremover?
 
Virker litt som Torghatten Nord hadde det litt travelt med å få MF Melfjord (ex MF Marstein) i trafikk.. ikke klargjort noe for Kafe drift, virker shabby både inn og utsiden..
Er det den som blir hovedfartøy Jektvik-Kilboghamn fremover?
Fra avisa nordland i dag: Driftssjef for Torghatten Nord, Petter Sundbakk, bekrefter at det ikke er serveringstilbud på B-ruten og opplyser at det er et selvbetjeningstilbud på helårssambandet. – Årsaken til det er at vi forholder oss til kontrakten fra oppdragsgiver (Nordland fylkeskommune journ.anm.). Der er det ikke krav til serveringstilbud, verken på helårs- eller B-ruten, sier Sundbakk.
Fylkesråd for samferdsel, Monica Sande, sier til AN at tilbudet om servering er et rent økonomisk spørsmål.
– Det lønner seg rett og slett ikke. Det er bare sånn det er, sier hun.
– Hvis vi skulle hatt et serveringstilbud om bord ville det blitt en ekstrakostnad for oss som ikke dekkes inn. Det er årsaken til at det ikke er noe der.
 
Fra avisa nordland i dag: Driftssjef for Torghatten Nord, Petter Sundbakk, bekrefter at det ikke er serveringstilbud på B-ruten og opplyser at det er et selvbetjeningstilbud på helårssambandet. – Årsaken til det er at vi forholder oss til kontrakten fra oppdragsgiver (Nordland fylkeskommune journ.anm.). Der er det ikke krav til serveringstilbud, verken på helårs- eller B-ruten, sier Sundbakk.
Fylkesråd for samferdsel, Monica Sande, sier til AN at tilbudet om servering er et rent økonomisk spørsmål.
– Det lønner seg rett og slett ikke. Det er bare sånn det er, sier hun.
– Hvis vi skulle hatt et serveringstilbud om bord ville det blitt en ekstrakostnad for oss som ikke dekkes inn. Det er årsaken til at det ikke er noe der.
Så dette, men var mer tanke på tilstanden... mye rust, ser litt oppbrukt innvendig...
 
Så dette, men var mer tanke på tilstanden... mye rust, ser litt oppbrukt innvendig...
Vel, tror det er vel både penger og tilgang til personal på verftene det står på. Berre se på Trondenes, har vore i SSJ i nøyaktig 2 måneder igår, mens sommertrafikken hoper seg opp langs FV17.
 
Vel, tror det er vel både penger og tilgang til personal på verftene det står på. Berre se på Trondenes, har vore i SSJ i nøyaktig 2 måneder igår, mens sommertrafikken hoper seg opp langs FV17.
Sant det... ikke kjennskap til kvalitet og renomé til verftet i Sandnessjøen, men vet Westcon Nesna og VARD Leirvik er dyktige!
 
trordet lange verkstedoppholdet til MF Trondenes mest har samenheng med at dette er et gammelt fartøy og jeg vil tro det dukker opp
uforutsette ting som ingen riktig hadde oversikt over i starten på verkstedoppholdet og dermed forlenges vedlikeholdsoppdraget.

Westcon Nesna har forøvrig løftet inn dokkporten i dokk nummer 3 idag og da vil kapasiteten til verftet økes ytterligere
 
Svanøy ankomm Philipsburg på Sint Maarten idag.
Svanøy ser ut til å ha kommet godt igang i Kanada.
For å passe ferjekaianlegget fekk ho montert avstandsholder på fleire meter og ei stor plate forran falllemmen til å legge kjørebroa på. Dessuten måtte løftebaugen kuttes litt. Men alt tatt i betraktning, er jo det absolut ikkje noko gale sammanlikna med andre ferjer sine ombyggninger.
 
"Bergensfjord" på nordgående i Karmsundet lørdag. Byttet med "Raunefjord" som gikk fra Haugesund tidligere i dag.
Bergensfjord.jpg
 
"Austevoll" skal truleg inn på Larsnes - Kvamsøy der ei av dei gamle ferjene er ute med tekniske problem. Reserveferja "Ullensvang" er visst for stor for nokre av dei fire ferjekaiene på strekninga. Då er det bra å ha nok ei gammal ferje i bakhand, sjølv om det ikkje vert spor av det grøne skiftet på ruta.
 
"Austevoll" skal truleg inn på Larsnes - Kvamsøy der ei av dei gamle ferjene er ute med tekniske problem. Reserveferja "Ullensvang" er visst for stor for nokre av dei fire ferjekaiene på strekninga. Då er det bra å ha nok ei gammal ferje i bakhand, sjølv om det ikkje vert spor av det grøne skiftet på ruta.
"Ullensvang" hører til en annen kontrakt, kontrakten for Festøya-Solavågen og Volda-Folkestad

Kontrakten for "Ytre Sunnmøre", krever 2 reserveferjer; en 35PBE som er seilende reserveferje i rute B Larsnes-Kvamsøy ("Kvam") og en 28PBE (inntil videre "Austevoll"). Dog har Norled benyttet "Ullensvang" på Volda-Lauvstad siden den passer til kaiene der.
 
Back
Top