Ferge og Fergesamband

I ettermiddag var Seivika - Tømmervåg stengt et par timer på grunn av brudd i en hydraulikkslange på fergelemmen i Tømmervåg. Nå er ruta i gang, men Edøyfjord går for Tustna, som er på veg sørover med oppgitt destinasjon Ålesund.
Er det forresten noen som vet hvorfor Torghatten har den nye ferga Hornstind i opplag?
Vinteropplag, er sannsynligvis meir økonomisk og bedre driftsstabilitet med den kompakte "Torgtind" i drift.
 
Vinteropplag, er sannsynligvis meir økonomisk og bedre driftsstabilitet med den kompakte "Torgtind" i drift.
Var vel særlig regulariteten ift anløp Ylvingen på fjæra sjø som ble for dårlig med Hornstind.

HelgelandS Blad 23.11.21:
Reserveferja «Torgtind» ble mandag ettermiddag satt inn for nyferja «Hornstind», en situasjon som trolig vil vedvare fram mot sommeren. – Etter ønske fra beboere på Ylvingen og Vega kommune har vi satt inn «Torgtind», som har lavere dybde, inntil videre, sier TTS-direktør Øyvind Løvdahl.
 
Var vel særlig regulariteten ift anløp Ylvingen på fjæra sjø som ble for dårlig med Hornstind.

HelgelandS Blad 23.11.21:
Reserveferja «Torgtind» ble mandag ettermiddag satt inn for nyferja «Hornstind», en situasjon som trolig vil vedvare fram mot sommeren. – Etter ønske fra beboere på Ylvingen og Vega kommune har vi satt inn «Torgtind», som har lavere dybde, inntil videre, sier TTS-direktør Øyvind Løvdahl.
Dette gir jo en forståelig forklaring på fartøybyttet. Men det illustrerer vel også en tendens til at det har vært dårlig synkronisering mellom anbudsbytter for ferger og hurtigbåter og ombygging av kaier, havnebasseng og ladeanlegg. Flakk - Rørvik, Halsa - Kanestraum, Seivika - Tømmervåg, Nesna - Levang - Nesnaøyene og Helgelandspendelen er noen eksempler i tillegg til Horn - Igerøy.
 
Med tanke på at (ex-)TTS har forholdsvis mange overtallige ferjer, og FosenNamsos bare har lille "Levanger" som reserveferje kan det vel fort tenkes at ei av de overtallige ferjene til TTS tar turen til Trøndelag? "Kjella" kan vel fort fylle rollen som reserve på Ytterøya...
 
Med tanke på at (ex-)TTS har forholdsvis mange overtallige ferjer, og FosenNamsos bare har lille "Levanger" som reserveferje kan det vel fort tenkes at ei av de overtallige ferjene til TTS tar turen til Trøndelag? "Kjella" kan vel fort fylle rollen som reserve på Ytterøya...
Hvis en teller med "sommerrutene" så er det vel bare "Ramtind" og "Kjella" som er ledige, sistnevnte har også vært benyttet som reserve for FosenNamsos en stund
 
Med tanke på at (ex-)TTS har forholdsvis mange overtallige ferjer, og FosenNamsos bare har lille "Levanger" som reserveferje kan det vel fort tenkes at ei av de overtallige ferjene til TTS tar turen til Trøndelag? "Kjella" kan vel fort fylle rollen som reserve på Ytterøya...
Kjella er vel bundet opp som reserve i Follakontrakten (HofleS-Geisnes-Lund og Skei-Gutvik). Kom inn i stedet for Herlaug der. På trekantsambandet kunne større reserver gått an, men på Lekasambandet er det vel noe mer begrenset mht størrelse.
 
Med tanke på at (ex-)TTS har forholdsvis mange overtallige ferjer, og FosenNamsos bare har lille "Levanger" som reserveferje kan det vel fort tenkes at ei av de overtallige ferjene til TTS tar turen til Trøndelag? "Kjella" kan vel fort fylle rollen som reserve på Ytterøya...
Det spørs jo, kva som er kravet for avløyser/reserve. Kan nok tenke meg at "Levanger" er godkjent reserve.
 
Svanøy snart på vei over Stadt, retning Stavanger. Første etappe mot Canada?
Stavanger er vel egentlig feil retning hvis hun skal til Quebec. Storsirkel fra Ålesund går rett sør for Island og Grønland. Men de velger kanskje en mer sydlig rute pga været.
 
"Svanøy" blir liggandes 3-7 dager i Stavanger før den går via Kanariøyene over til Canada - heilt normal på denne tida av året å gå lenger syd pga vêret selvom det er lenger i distanse
 
Back
Top