Next Oldest - Next Newest  Start a New Poll Start a New Post with Multiple Attachment

Skipselektriker assistent
Pages: [ 1 ]
Chipselektrikern  Link to this Post Posted on: 03-02-12 10:52:02 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 4
Location:
Joined: January 30th 2012 05:53
IP: Hidden
Hei har ett spm ang skipselektriker utdanning.

Jeg seilte 4mnd som skipselektriker assistent i 2011. For å seile som det må man ha 1 Elektriker fagbrev gr.L
2 Eksamen EL6039
3 Helseattest
4 sikkerhetskurs

Dette har jeg og idag er jeg ute som skipselektriker.

Men det har kommet nye regler fra sjøfartsdirektoratet som jeg ikke helt har klart å sette meg inn i.
Hva skjer med oss som gikk som assistenter? kan jeg søke om å få sertifikat eller må jeg ta kurs eller på skole?
Ser at reglene og forskriftene fortsatt ikke er helt avklart på søfartsdirektoratet sine sider. Men jeg er kanskje ikke den eneste i denne situasjonen? Ganske viktig for meg å få vite siden jeg er en voksen man med kone, barn og hus å ta hånd om, skolegang nå er umulig.

Takker for alle svar.


PM  Report 
DanH  Link to this Post Posted on: 06-02-12 23:19:08 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 7
Location:
Joined: January 4th 2012 17:57
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by Chipselektrikern

Hei har ett spm ang skipselektriker utdanning.

Jeg seilte 4mnd som skipselektriker assistent i 2011. For å seile som det må man ha 1 Elektriker fagbrev gr.L
2 Eksamen EL6039
3 Helseattest
4 sikkerhetskurs

Dette har jeg og idag er jeg ute som skipselektriker.

Men det har kommet nye regler fra sjøfartsdirektoratet som jeg ikke helt har klart å sette meg inn i.
Hva skjer med oss som gikk som assistenter? kan jeg søke om å få sertifikat eller må jeg ta kurs eller på skole?
Ser at reglene og forskriftene fortsatt ikke er helt avklart på søfartsdirektoratet sine sider. Men jeg er kanskje ikke den eneste i denne situasjonen? Ganske viktig for meg å få vite siden jeg er en voksen man med kone, barn og hus å ta hånd om, skolegang nå er umulig.

Takker for alle svar.


Er trikker lærling nå, og har et år på skole med maritim modul, som de kaller det.
Og mener å huske at opplæringskontoret nevnte at vi kom til å oppfylle krava til sertifikatet når dette kom. Dette året med skole er jo bare restteori, får å få fagbrev som vanlig elektriker og teori i maritim modul, og til slutt EL6039, så vil tro at vi stiller likt når sertifikatet kommer! Men spørsmålet er jo hvilket sertifikat vi oppfyller, ettersom det er snakk om to nivåer! De nevnte også at det var snakk om at å flytte opplæringa opp på fagskolenivå, slik som maskinistene har det i dag. Mener å huske at de sa at vi kom til å oppfylle alle krav uansett!

Men dette er bare noe eg har hørt, og slik eg forstår det nå, så er det ingenting som bestemt! men kan ikke tenke meg at når sertifikatet kommer, så må alle som er skipselektrikere tilbake på skolebenken får å få utsendt sertifikat? :lol:


PM  Report 
Chipselektrikern  Link to this Post Posted on: 07-02-12 11:59:26 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 4
Location:
Joined: January 30th 2012 05:53
IP: Hidden
Ok. Men EL6039 den tok du vel mens du gikk på skolen. Er ikke det slutt eksamen?

Vet ikke hvordan fagbrevet til en Skipselektriker ser ut men hvis det er bare Gr.L Og med EL6039 og fartstid som documentasjon vedsiden av fagbrevet så blir det sammen som meg.

Ja det er som du sier at alle de Trikkerane rundt om i Norges land må på skolebenken igjen.
Hvis vi er kvalifisert i dag så kan vel ikke reglene ha tilbakevirkende kraft.


PM  Report 
DanH  Link to this Post Posted on: 08-02-12 00:08:35 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 7
Location:
Joined: January 4th 2012 17:57
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by Chipselektrikern

Ok. Men EL6039 den tok du vel mens du gikk på skolen. Er ikke det slutt eksamen?

Vet ikke hvordan fagbrevet til en Skipselektriker ser ut men hvis det er bare Gr.L Og med EL6039 og fartstid som documentasjon vedsiden av fagbrevet så blir det sammen som meg.

Ja det er som du sier at alle de Trikkerane rundt om i Norges land må på skolebenken igjen.
Hvis vi er kvalifisert i dag så kan vel ikke reglene ha tilbakevirkende kraft.


EL6039 var slutteksamen ja.

Når eg tar fagbrevet nå så får eg Gr. L og så har eg EL6039, så vi stille vell likt der.
Vet også at de som hadde skipselektriker sertifikatet, den tid dette var et krav, stiller likt med oss. EL6039 er bygd på Reform 94, da dette var en egen linje på videregående skoler.


PM  Report 
Chipselektrikern  Link to this Post Posted on: 08-02-12 13:08:26 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 4
Location:
Joined: January 30th 2012 05:53
IP: Hidden
Ja ok men da ser det ut som at jeg stiller likt med deg ja. Dette var jo gode nyheter, da får vi se hva som skjer videre når Sjøfdir. legger fram kravene og planene sine.

Takk for svaret. Og bare oppdater tråden om du blir fylt med mer informasjon:colgate:


PM  Report 
Ingve  Link to this Post Posted on: 13-02-12 14:12:58 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 45
Location:
Joined: July 23rd 2006 15:26
IP: Hidden
Jeg har snakket med både sjøfarts direktoratet og utdannings direktoratet, men ingen kan pr. i dag gi et skikkelig svar på dette da tingene ikke er på plass i Norge. Det vil ikke bli utstedet noe sertifikater før 01.07.2013 og elektrikere kan seile frem til denne dato uten sertifikat.
Det jeg har lest meg frem til så langt er at skipselektriker (electro technical rating) har frem til nylig blitt kallet "assistent" i Norge, og blir sett på som en underordnet stilling i det internasjonale markedet. De har nå fjernet "assistent" tittelen fra den norske teksten for at eksisterende skipselektrikere ikke skal føle seg "nedgradert". Dette er en meget dårlig løsning synes jeg, da erfarne elektrikere som seiler etter dagens gjeldende regler ikke vil lengre vil bli et førstevalg blant rederier og klienter i det internasjonale markedet. Vi VIL komme på sidelinjen om vi ikke får skipselektrikeroffiser sertifikatet (electro technical officer).
Jeg har sendt et forslag om å lage en "pakke" med kurser for eksisterende elektrikere der vi kan få det som mangler ihht. de nye reglene. Slik jeg tolker det så gjelder det:

-Lederutdanning

-Høyspenning

-IMO-80 sikkerhetskurs for offiserer

Det er positivt at det nå innføres sertifikater igjen, men at det innføres to nivåer mener jeg er både tåpelig og unødvendig.

Her er noen linker for de som gidder å sette seg dypere inn i tingene:
(Dette er veldig viktige ting for oss som er skipselektrikere i dag, men enda er det bare rot og forvirring).

http://www.dnmf.no/WEB/DNMF/dnmfweb.nsf/f6a5dcc2d520bb27c1256f43003ddbe3/18482724c25dac11c12579840044d7db/$FILE/ Forskrift%20om%20kvalifikasjoner%20og%20sertifikater%20for%2
0sj%C3%B8folk%20ELEKTRIKER.pdf

http://www.sjofartsdir.no/regelverk/rundskriv/kvalifikasjoner-og-sertifikater-for-sjofolk/

http://www.dnmf.no/WEB/DNMF/dnmfweb.nsf/f6a5dcc2d520bb27c1256f43003ddbe3/18482724c25dac11c12579840044d7db/$FILE/1%20VEDLEGG%20IV.pdf

http://www.scribd.com/doc/50854509/27/Electro-Technical-Ratings-Reg-III-7-%E2%80%93NEW-Cont

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CF4QFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.udir.no%2FPageFiles%2F41410%2FVedlegg%2520sak%252063- 2011%2520Skipselektriker%2C%2520referat%2520fra%2520m%25C3%2
5B8te%252023.09.2011.doc&ei=2_g4T4KvAsmtgweevvTnBQ&usg=AFQjCNFPvbaPVoxPStxL45K3ll3iUcO1zg&sig2=rtiVP9CwdV16RA8jOF8B8w

http://www.mariut.org/arskonferanser/2011/Presentations/04%20Ny%20STCW%20SD%20Rune%20Vikse/SD_STCW.pdf

http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/4432/Oppsummering%20h%C3%B8ringsuttalelser.pdf

http://skolenettet4.ls.no/nyupload/Moduler/Fag_og_yrkesoppl%C3%A6ring/ Forslag%20om%20skipselektriker%20som%20nytt%20l%C3%A6refag%2
0-%20brev%20fra%20KD.pdf

EDIT: JEG SER AT ENKELTE AV LINKENE IKKE FUNGERER OG JEG KLARER IKKE Å FIKSE DISSE. PROBLEMET ER AT DER KOMMER ET MELLOMROM I ENKELTE AV LINKENE. DET ER RIKTIG NÅR JEG SKRIVER INNLEGGET, MEN BLIR FEIL NÅR DET BLIR POSTET. BRUK KOPIER OG LIM INN I NETTLESER SAMT FJERN MELLOMROMET, SÅ FUNGERER LINKENE. FINT OM EN MODERATOR KUNNE FIKSET PROBLEMET.
Last edited by: Ingve on 13-02-12 14:22:18

PM  Report 
Chipselektrikern  Link to this Post Posted on: 17-02-12 12:26:50 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 4
Location:
Joined: January 30th 2012 05:53
IP: Hidden
Ja men det er vel som DanH sier at de kan ikke slenge folk som i dag er kvalifisert på skole benken. Det må være og ta noen kurs for å så få sertifikatet.
Men ingenting er avgjort enda men det blir spennende og se hva planen blir.

Gjerne oppdater denne tråden om eventuelle ting som skjer rundt dette.


PM  Report 
Ingve  Link to this Post Posted on: 17-02-12 20:56:01 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 45
Location:
Joined: July 23rd 2006 15:26
IP: Hidden
Ja jeg håper inderlig at myndighetene lager en kurs pakke eller lignende som kan føre til ETO sertifikatet som en overgangs ordning. Blir for dumt om erfarne elektrikere eller de som holder på å utdanne seg i dag må seile som "assistenter".. Spennende tider...


PM  Report 
trikker63  Link to this Post Posted on: 26-02-12 01:48:33 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 25
Location:
Joined: April 11th 2006 20:40
IP: Hidden
Jeg gikk grunnleggende elektro, videregående 1 (felles) og videregående II (skipselektro). Cirka 1982-1984. Dengang ting funket før alt skled ut og man begynte å ansette hvasomhelst som elektriker i nordsjøen. Noe jeg aldri likte, og spor etter folk som ikke vet hva maritimt er ser man den dag i dag til sjøs (ja, faktisk, spor ettter "elektrikere" som aldri skulle ha seilt).

Asssistenter er det dessverre ikke mange som spør etter lenger, annet enn supply kanskje (et område jeg skygger unna da jeg hater for mye bevegelser). man skal ikke ta for gitt at alle passe på disse trøtte "lastebilene"...mange blir syke (sånne som meg), og holder seg til store båter.

Skal du bli assistent i dag har du nok en bra sjanse på en supplyer/ROV/Brønnintervensjon og alt det der. Glem bøyelasterne (der er jeg). Steinalder IT, steinalder alt sammen. Dessuten: Kaste nordmenn, erstatte med folk som kan ingenting, osv. For JA de "andre" vi har fått saboterer og fordyrer mer enn det som sikkert var tanken bak den "besparelsen".


PM  Report 
jørytt  Link to this Post Posted on: 27-02-12 12:19:10 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 10
Location:
Joined: May 26th 2011 14:56
IP: Hidden
Hei..

Har fagbrev gr.l elektriker og har tatt maritim modul el6039.
Er dette nok for og søke jobb som skipselektriker?
Noen som har tips hvor jeg bør søke på jobb?


PM  Report 
Ingve  Link to this Post Posted on: 27-02-12 18:57:10 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 45
Location:
Joined: July 23rd 2006 15:26
IP: Hidden
Du må ha grunnleggende sikkerhetskurs, IMO-60 også. Helivelt kurs (HUET) er heller ikke dumt. Sjeldent rederiene sponser dette før en er inne i varmen. Helseattesten får du kanskje sponset av rederiet. Ellers er det du har pr. i dag nok til å søke. Noen rederier vil gjerne kanskje at du seiler som assistent første turen eller et par turer (3mnd.). Spiller nok liten rolle hvor du søker første gang. Søk på flest mulige rederier. Det viktigste er å komme innenfor. Når du har jobbet en stund som skipselektriker og fått erfaring, så kan du tenke på å begynne letingen etter "den perfekte" båt / rederi, som forøvrig ikke finnes, men en kan jammen komme rimelig nær :-)


PM  Report 
trikker63  Link to this Post Posted on: 04-04-12 01:06:10 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 25
Location:
Joined: April 11th 2006 20:40
IP: Hidden
De som fra før var montør og har klart seg et par år ombord (selv om jeg i starten var i mot dette), syns jeg likevel da fortjener å få sertifikat som fullbefaren skipselektriker. Jeg sier dette på denne måten, fordi det før i tiden var STOR forskjell på hva en montør kunne kontra en skipselektriker...som er alene med en diger båt, og må dekke alt fra CPU'er til elektromotorer så store som to studenthybler (ref. dieselelektriske bøyelastere, cruiseksip, etc).

Hva HUET angår blir jeg forbannet bare jeg hører HUET. Jeg vet mange dyktige folk aldri kommer i jobb, fordi de IKKE har lyst til å være DYKKER, kun elektriker. Jeg er en av de som ikke trives opp ned under vann i en sylinder, og ja, jeg har gjennomgått denne torturen to ganger. Fremdig kommer jeg til å si NEI, og mister da mange muligheter. Samtidig mister mange rederier en erfaren elektriker. En som bare vil være elektriker og ikke Arnold Schwartzenegger for å sette det litt på spissen. Med HUET skyter f.eks OLF seg selv i foten, og mister masse folk, fordi de ikke orker vanntorturen.

Det har blitt slik at snart forlater man yrket, fordi man blir avkrevd å være mer en marinejeger enn en elektriker. Fy flate å sykt, man må snart skifte yrke fordi HMS og teoretikere skal ha skrytepapirer og excel arkene sine i orden.

Get my drift?


PM  Report 
alfarnes  Link to this Post Posted on: 04-04-12 09:26:56 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 151
Location: Halhjem
Joined: February 10th 2009 22:07
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by trikker63

Fremdig kommer jeg til å si NEI, og mister da mange muligheter. Samtidig mister mange rederier en erfaren elektriker. En som bare vil være elektriker og ikke Arnold Schwartzenegger for å sette det litt på spissen. Med HUET skyter f.eks OLF seg selv i foten, og mister masse folk, fordi de ikke orker vanntorturen.
Get my drift?


Grunnen til dette er jo nettopp det at du ska vite hva du skal gjøre om uhellet skulle være ute. Er jo en grunn til at kravet har kommet opp.

--------------------
Master of MS Myself!


PM  Report 
Trikkarn  Link to this Post Posted on: 04-04-12 14:33:16 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 261
Location:
Joined: September 17th 2007 18:15
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by trikker63

Hva HUET angår blir jeg forbannet bare jeg hører HUET. Jeg vet mange dyktige folk aldri kommer i jobb, fordi de IKKE har lyst til å være DYKKER, kun elektriker. Jeg er en av de som ikke trives opp ned under vann i en sylinder, og ja, jeg har gjennomgått denne torturen to ganger. Fremdig kommer jeg til å si NEI, og mister da mange muligheter. Samtidig mister mange rederier en erfaren elektriker. En som bare vil være elektriker og ikke Arnold Schwartzenegger for å sette det litt på spissen. Med HUET skyter f.eks OLF seg selv i foten, og mister masse folk, fordi de ikke orker vanntorturen.

Det har blitt slik at snart forlater man yrket, fordi man blir avkrevd å være mer en marinejeger enn en elektriker. Fy flate å sykt, man må snart skifte yrke fordi HMS og teoretikere skal ha skrytepapirer og excel arkene sine i orden.

Get my drift?


Eg ser ikkje så mange grunner til å være skipselektriker lenger, ikkje pga HUET for min del. Men alt det andre i HMS'n sitt navn som snart gjer det umulig å få gjort eit stykke arbeid!!! Er ein del bedre i sørvis næringa da ein slepp unna ein del av papir regimet.


PM  Report 
afen  Link to this Post Posted on: 04-04-12 15:06:45 Edit  Quote 


Den helvetes trøndern

 
Posts: 88
Location: Heimdal - såklart!
Joined: August 5th 2007 14:23
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by Trikkarn

Quote:
Originally posted by trikker63

Hva HUET angår blir jeg forbannet bare jeg hører HUET. Jeg vet mange dyktige folk aldri kommer i jobb, fordi de IKKE har lyst til å være DYKKER, kun elektriker. Jeg er en av de som ikke trives opp ned under vann i en sylinder, og ja, jeg har gjennomgått denne torturen to ganger. Fremdig kommer jeg til å si NEI, og mister da mange muligheter. Samtidig mister mange rederier en erfaren elektriker. En som bare vil være elektriker og ikke Arnold Schwartzenegger for å sette det litt på spissen. Med HUET skyter f.eks OLF seg selv i foten, og mister masse folk, fordi de ikke orker vanntorturen.

Det har blitt slik at snart forlater man yrket, fordi man blir avkrevd å være mer en marinejeger enn en elektriker. Fy flate å sykt, man må snart skifte yrke fordi HMS og teoretikere skal ha skrytepapirer og excel arkene sine i orden.

Get my drift?


Eg ser ikkje så mange grunner til å være skipselektriker lenger, ikkje pga HUET for min del. Men alt det andre i HMS'n sitt navn som snart gjer det umulig å få gjort eit stykke arbeid!!! Er ein del bedre i sørvis næringa da ein slepp unna ein del av papir regimet.


Drit i det. Jeg gidder ikke skrive lockout/tagout bare for å koble en ny kurs i 230-skapet. Er jo mange fine båter uten helidekk og. Jeg er selv på en større båt, og der bruker vi noe som vi liker å kalle sunn fornuft.


PM  Report 
trikker63  Link to this Post Posted on: 14-04-12 17:14:46 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 25
Location:
Joined: April 11th 2006 20:40
IP: Hidden
alfarnes:

Ja det er så over-greitt at jeg skal vite hva som skjer under vann, men alle som har badet vet dette. Som sagt har jeg ingen reservasjon mot repetering, men man trenger IKKE gjøre det fysisk hver gang. Det er tull etter min mening. Forøvrig sa en av kurslederne en gang dette: "Du får ikke bruk for det før du kjører bilen din ut i en fjord". Sett med mine "sprø" øyne må da HUET inn i kjøreopplæring for bil også. Nei, dette er ikke godt for annet enn at sikkerhetssenterne skal tjene seg enda flere feite penger, og at oljeselskapene skal ha skrytepapirene i orden, og likevel dør folk stadig vekk, i stort sett alle andre former for ulykker enn helivelt til sjøs.

Trikkarn:

Ja, HMS (som oftest består av tullinger som ikke vil løse problemet der det er, men løse det ved nye sjekklister, noe som ofte blir FEIL, om man ser på f.eks ATR-72 flyet som har problemer med de-icing)...HMS fikser aldri problemet der det oppstår (for dyrt for rederiet), i stedet lager man flotte pdf dokumenter, og når ulykken kommer, dør folk like forbannet. Hurra for HMS.

Afen:

Godt poeng. Jeg finner meg jobber med dine øyne, og er en ihuga tilhenger av sunn fornuft ;-)

(Ble litt off-topic her, men det går vel bra)
Last edited by: trikker63 on 14-04-12 17:20:06

PM  Report 
jørytt  Link to this Post Posted on: 23-06-12 22:27:27 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 10
Location:
Joined: May 26th 2011 14:56
IP: Hidden
Hei Ingve.

Takk for svar.

Jeg har snakket og sendt cv'r til mange kanskje de fleste rederier og så godt som alle sier at de trenger elektrikere men har ikke kapasitet til og ansette assistenter....

Hva er deres tanker om dette?

Mvh

Jøran


PM  Report 
vestnorge  Link to this Post Posted on: 24-06-12 08:00:15 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 547
Location:
Joined: December 7th 2005 15:56
IP: Hidden
Siterer: " Jeg har snakket og sendt cv'r til mange kanskje de fleste rederier og så godt som alle sier at de trenger elektrikere men har ikke kapasitet til og ansette assistenter....

Hva er deres tanker om dette? "



Dette er et gammelt fenomen blandt rederiers personalpolitikk. Rederiene må alltid bli godt presset en lang stund før dem går til det skritt å fornye sin policy innen rekrutering.

I mellomtiden har dem ofte i lange perioder ansatt personer som hun tilfredstiler de teoretiske kravene til stillingen men mangler det praktiske kunnskapene for å kunne utføre en god jobb.

Dette gjelder enten det er høyt eller lavtlønnede mannskaper. Om du har tolmodighet og orker å vente og følger opp søknaden din kryper nok et rederi snart til korset og ansetter deg på opplæring skal du se.



PM  Report 
jørytt  Link to this Post Posted on: 25-06-12 23:20:27 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 10
Location:
Joined: May 26th 2011 14:56
IP: Hidden
Takk for et godt innspill Vestnorge...

Jeg får bare fortsette og lete/ringe og skrive til rederiene og bare håpe på napp en dag....



PM  Report 
Ingve  Link to this Post Posted on: 03-07-12 00:39:03 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 45
Location:
Joined: July 23rd 2006 15:26
IP: Hidden
Hei. Støtter siste svar. Tolmodighet er viktig. En annen ting: Når jeg skulle søke første gang, så tok jeg IMO60 korset for egen regning. Det gir en en fordel, og rederiene ser at en er seriøs. Jeg fikk ikke jobb med det samme. Ikke før jeg kom i kontakt med administrasjonen i rederiet pga. en ombygging ombord et skip mens jeg jobbet for et landbasert elektrofirma. Da ble det bingo. Jobber du på skipsverft? Da er ofte veien kortere siden en kommer på nermere hold med rederi folkene. Det kan heller ikke skade å levere papirene personelig på et rederikontor om du har noen i nærheten - så lenge en fremstår som seriøs og ikke er påtrengende... Jeg skulle gjerne hatt en vikar selv for tiden. Men rederiene er vanskelige når det gjelder assistenter og lærlinger - dessverre. Stå på og ikke gi opp. Det ordner seg nok.


PM  Report 
Pages: [ 1 ]
Next Oldest - Next Newest
 
 Start a New Poll Start a New Post with Multiple Attachment

Powered by Open Bulletin Board v2.0.5 Nordlys
© 2000 - 2014 The OpenBB Group