WindPartner, Bygg nr. ? ved Esbjerg Shipyard, Vindmøllesupport "Sea Puffin 1"

Refvik

Administrator
Staff member
The First ESNA Sea Puffin SES Daughter Craft Ordered

8fcb4726-670a-4c1a-afc5-a09201fffc7e.jpg


The vessel is being built by Esbjerg Shipyard in Denmark and will be delivered to WindPartner in early 2018.


The high-performance 15 m long SES daughter craft employs an air cushion for active motion damping, allowing offshore wind turbine access capability as for a much larger vessel. It is deployable by a standard 15 ton davit system and is designed to distribute personnel from mother ships or platforms to turbines in offshore wind farms.

"We like to say that "a SES punches above its length". The air cushion takes away motions, giving transit motions and access to offshore turbines as had it been a much larger vessel." explains Naval Architect Nere Skomedal in ESNA. "This is really the key to why we have so much faith in and interest for this daughter craft. Sea Puffin provides a significantly larger weather window than competing daughter craft and reduces the need of support from land based vessels".

It is the ship design office ESNA that has developed the Sea Puffin. The first vessel is built by Esbjerg Shipyard in Denmark and is contracted by WindPartner. WindPartner is an independent shipowner and ship manager, based in Kristiansand, Norway. Their innovative business model for the daughter craft is to offer it for charter to vessel owners and wind farm operators. It can for instance be chartered to support an accommodation vessel in an installation campaign. WindPartner is in addition a complete service provider and can complement the daughter craft with davit systems for launch and recovery as well as crew and technicians. WindPartner and ESNA have a long-time cooperation agreement with the ambition to build a series of Sea Puffins the coming years.

Also as a fuel efficient near-shore CTV
"The Sea Puffin is really an optimum SES design. It is just the right size where there the SES properties provide greatly improved performances compared to other vessel solutions", says Naval Architect Trygve Halvorsen Espeland in ESNA. "Because of the limited vessel size the fuel consumption is also low. Replacing the lifting hook with passenger seats, it can be used as a 12pax fuel efficient near-shore crew transfer vessel".

The vessel will be delivered to WindPartner early 2018 and is available for charter during the summer 2018. Development of the Sea Puffin has been supported by the Carbon Trust's Offshore Wind Accelerator, Regional Research Council Agder (RFFAgder) and The Sørlandet Knowledge Foundation (SKF). ENOVA and Innovation Norway is supporting WindPartner with building the first vessel.





More about WindPartner: www.windpartner.no







Espeland & Skomedal Naval Architects
 
Windpartner leverer første fartøy

WindPartner inngikk kontrakt med Esbjerg Shipyard A/S for bygging av nydesignet Daughter Craft (DC) fartøy basert på luftpute teknologi for frakt av service og vedlikeholds personell mellom moderfartøy og offshore vindturbiner. Fartøyet kan også brukes som CTV (Crew Transfer Vessel) for vindparker forholdsvis nært land, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Fartøyet har gjennomført flere tester før levering med godt resultat.

Fartøyet skal umiddelbart starte testing på vindfarmer for Carbon Trust (UK) under forsknings og utviklingsprogrammet «Offshore Wind Accelerator» (OWA). Testingen skal foregå i vindparkene Horns Rev 1 (Vattenfall) og Horns Rev 2 (Ørsted) utenfor Esbjerg / Danmark. Etter denne testingen er fartøyet klar for kommersiell operasjon fra ca. medio september.

Unikt fartøy
Fartøyet er unikt og basert på design av et annet Kristiansandbasert selskap, ESNA AS. Fartøyet bruker luftpute teknologi for å redusere bølgebevegelser i fartøyet. Dette øker sikkerheten og værvinduet for overføring av service og driftspersonell fra fartøyet til vindturbinene sammenlignet med dagens løsninger med tilsvarende fartøy.

Les meir på sidene til Skipsrevyen

"Sea Puffin 1"
proevetur-erik1.png

Foto: Ukjent via Windpartner
 
Verftet hevder de tidligere ansatte skipsingeniørene har kopiert båten deres

Krever inntil 24,8 mill i erstatning fra skipsingeniører.

Om snaue to uker må to skipsingeniører og gründerbedriften deres forsvare seg mot alvorlige påstander fra verftet Umoe Mandal i Kristiansand tingrett.

Den gamle arbeidsgiveren påstår at de to tidligere ansatte har tatt med seg verftets forretningshemmeligheter over i deres nye selskap, melder Fædrelandsvennen (krever innlogging).

Verftet hevder videre at gründerne Nere Skomedal og Trygve Espeland ulovlig har kopiert Umoes Wavecraft, et konsept for servicefartøy for offshore vindparker.

Verftet krever nå inntil 24,8 millioner kroner i erstatning fra skipsingeniørene personlig, samt selskapet deres Esna.

I tillegg krever Umoe at Esna og gründerne får forbud mot å markedsføre og selge båten Ternen.

Krangler om havvind-fartøy

Stridens kjerne er et konseptdesign for en ny båt under navnet Ternen, som Kristiansand-selskapet Esna lanserte høsten 2015.

Kort tid i forveien, sommeren 2015, hadde begge gründerne bak selskapet forlatt jobbene sine i Umoe Mandal.

Ternen er tenkt som en såkalt SES-katamaran (Surface effect ship), altså et fartøy med katamaranskrog med en lukket luftpute mellom. Båten er tenkt brukt som servicefartøy for offshore vindkraftverk.

Luftputedesignet skal dempe bølgebevegelser og fartøyet skal kunne frakte personell selv med to meter signifikant bølgehøyde, har Plastforum tidligere skrevet om konseptet.

Umoe Mandal har også lenge satset på servicefartøyer til havvind. Teknisk Ukeblad har flere ganger omtalt Umoes Wavecraft-konsept som bruker en stor luftpute til å stabilisere båten. Det som gir den høyere toppfart og gjør at den kan operere i høyere sjø enn mange av båtene som i dag benyttes for havvind.

Blant fartøyene som bruker Wavecraft-konseptet er Umoe Ventus og Umoe Firmus. Da Ternen-designet ble lansert i 2015, var kun Umoe Ventus bygget.

Teknisk Ukeblad var blant annet med på Umoe Firmus ut til Equinors Hyvind-vindmølle utenfor Karmøy for et par år siden.

Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad
 
Back
Top