Torghatten vant ferjesambandet Vennesund-Holm og «Lille Helgelandspakken»

Refvik

Administrator
Staff member
Torghatten vant grønne ferjekontrakter

- At Torghatten Trafikkselskap vant kontraktene på «Lille Helgelandspakken» og Vennesund-Holm betyr miljøvennlige ferjer.

Det sier en fornøyd fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp). Torghatten Trafikkselskap vant kontraktene på ferjesambandet Vennesund-Holm og «Lille Helgelandspakken», hvor ferjesambandene Horn-Andalsvåg, Horn-Igerøy og Igerøy-Tjøtta inngår.

Nybygg og ombygg
Hovedferjen «Torghatten» som går mellom Horn-Andalsvåg skal bygges om til hybriddrift i løpet av 2019. For sambandet Vennesund-Holm skal det bygges et helt nytt hybridfartøy som skal være i drift i løpet av 2020.

- Vi gjennomfører et «grønt skifte» på de to sørligste ferjesambandene på fylkesveg 17 tidligere enn planlagt. Ombygg og nybygg vil føre til en mye mer miljøvennlig drift. Dette er helt i tråd med hva vi har sagt i den politiske plattformen, sier Eggesvik.

Tre år
Fylkeskommunens kontrakter med Torghatten Trafikkselskap varer i tre år, med oppstart 1. januar 2019.

- Selskapet skal ha ros for at de er langt fremme i forhold til null- og lavutslipp, sier Eggesvik.

Fylkeskommunens kontrakt med Torghatten Trafikkselskap er verdt 408 millioner kroner.

Kilde: Nordland Fylkeskommune

Ferja "Torghatten" skal bygges om til hybriddrift

Foto: Kenn-Ole Moen
 
I starten av Juni er plana å signere kontrakt på 60 PBE hybrid ferge for Vennesund-Holm sambandet
 
Fylkeskommunens kontrakter med Torghatten Trafikkselskap varer i tre år, med oppstart 1. januar 2019.

Er ikke 3 år litt lite for å finansiere ett nybygg?
 
Pga forsinkelse i hovedleveranser til ombygging av "Torghatten", blir den ikkje ferdig i Januar som planlagt - blir i steden rundt en måned forsinka
 
Hei

Ser bak betalingsmur i flere regionalblad at nybygget Heilhorn til Holm-Vennesund er for lang. Noken som har meir info? Tabbe hos Torghatten eller er det kaiutbyggingen som er forsinket?
 
Stusser litt, det snakkes om helelektrisk på både Heilhorn og Torghatten, men dette kan jo ikkje stemme fordi Heilhorn skal uansett kun ha 85% elektrisk, resten på diesel.
 
Hei

Ser bak betalingsmur i flere regionalblad at nybygget Heilhorn til Holm-Vennesund er for lang. Noken som har meir info? Tabbe hos Torghatten eller er det kaiutbyggingen som er forsinket?
Tror de må forlenge en fendervegg både i Vennesund og på Holm, men det er mudring som utsetter at Heilhorn kommer inn på sambandet nå og ikke ladetårnet. Politikerne har godtatt et nytt utkast der tårnet står lengre unna brygga.
 
Ser at Heilhorn igår tok noken turer Holm.Vennesund. Er på vei dit igjen. Ser ut som om at noken av problemene er løyst.
 
Nå er det verftet i Tyrkia som lager problemer for "Heilhorn" :

"Vi har et pålegg fra Sjøfartsdirekatoratet om å utbedre en mangel fra verftet i Tyrkia. Derfor venter vi på at verkstedarbeidene skal bli ferdige. Verftet skal sende deler for dette".
Hva det gjelder sies det ingenting om.

De har heller ikke noe tidsperspektiv for når ferja kan tas i bruk.
 
Er det noen som vet hvilke planer TTS har for "Torgtind" når både "Heilhorn" og "Torghatten" er tilbake? Skal de ha både "Lysingen" og "Torgtind" som backup ?
 
Ikkje utenkelig det, vel? Lysingen som B-ferje på Holm-Vennesund sommerstid og Torgtind som reserve.
Ellers treng dem jo ferje til Brattvåg-Dryne når det anbudet starter.
 
Kanskje "Torgtind" overtar sommerruten på Vega etter "Ramtind"?

Brattvåg-Dryna er jo Torghatten Nord og de har vel flust med ledige ferjer selv.
 
Da skal "Heilhorn" inn i rute, kommer inn på 18:40 avgangen fra Holm i kveld.

"Torghatten" er forventet ferdig på verft i slutten av mars.
 
Da skal "Heilhorn" inn i rute, kommer inn på 18:40 avgangen fra Holm i kveld.

"Torghatten" er forventet ferdig på verft i slutten av mars.
Er det noken som veit om Heilhorn har hengedekk? Lysingen er jo 50pbe +hengedekk, dermed er det jo merkelig om den nye ferga kun har samme kapasitet.
 
Back
Top