Får ikke nok brønnbåter:
Sølvtrans har bygd for to milliarder hos lokale verft de siste årene - skal bygge mer
Sølvtrans holder stø kurs og vil bygge flere nye brønnbåter. Rederiet har sin egen byggemetode for å holde konkurrentene på avstand.
pluss
Når neste nybygg leveres i november, vil brønnbåtrederiet Sølvtrans i Ålesund ha fått sju nye båter i løpet av de to siste årene.
Til sammen utgjør fartøyene en kontraktsverdi på rundt to milliarder kroner for lokale verft. Og i løpet av kort tid håper Sølvtrans-sjef Roger Halsebakk å kunne bekrefte at de bygger nok en brønnbåt hos Aas Mek. Verksted i Vestnes.
– Vi har en opsjon som vi trolig kommer til å benytte oss av. Markedet trenger flere båter og vi har ikke nok, sier han.
– Manko på båter
Kontrakten vil i tilfelle bli nummer 30 i rekka av nybygg ved verftet. Det er medregnet båtene til Bømlo Båtservice, som ålesundsrederiet kjøpte for et par år siden.
– Vi har vært flittige til å bygge og det tror jeg oppdrettsnæringa kan være veldig glade for i dag. Det er manko på båter,
– Skal dere bygge flere båter også?
– Ja, vi er langsiktige og da må vi det. Jeg ser for meg at nye regler vil føre til at brønnbåter blir en flaskehals for næringa, forklarer han.
Reglene trer i kraft fra 2021, men Halsebakk peker på at innføring av nye soner og forskrift for håndtering av PD (pankreassykdom, journ.anm.) i praksis har ført til at nytt regime er på plass.
– Det vil være masse båter som ikke har mulighet til å støtte det nye regelverket og de vil gå ut, sier Halsebakk.
«Hemmelig» våpen
Båtene som Sølvtrans bygger i Vestnes, er gjerne spekket med lokalt utstyr fra blant andre Maritim Motor i Tomrefjord, Brunvoll i Molde og Pon Power i Sula. Men rederiet har en egen strategi når det kommer til det ferdige produktet.
– Det er veldig mye kortreist utstyr, men vi setter sammen båtene selv. Vi har egen gruppe i selskapet som tar seg av og planlegger utrustning. Slik beholder vi kunnskapen selv og det er ikke mulig for andre å gå til et konsulentselskap og si at «vi skal ha en sånn båt». Det gjør at barrierene for andre er tøffe, sier han.
– Et slags hemmelig våpen?
– Ja, du kan si det har blitt det, svarer han.
Grunnlaget for metoden ble lagt allerede på 1990-tallet da Halsebakk leverte til Fjordlaks. Om kveldene da båten kom til land, kom «Aas Mekaniske-gjengen utover, og så satt vi der og tegnet», sier Halsebakk.
Les mere på sidene til Sunnmørsposten
Sølvtrans har bygd for to milliarder hos lokale verft de siste årene - skal bygge mer
Sølvtrans holder stø kurs og vil bygge flere nye brønnbåter. Rederiet har sin egen byggemetode for å holde konkurrentene på avstand.
pluss
Når neste nybygg leveres i november, vil brønnbåtrederiet Sølvtrans i Ålesund ha fått sju nye båter i løpet av de to siste årene.
Til sammen utgjør fartøyene en kontraktsverdi på rundt to milliarder kroner for lokale verft. Og i løpet av kort tid håper Sølvtrans-sjef Roger Halsebakk å kunne bekrefte at de bygger nok en brønnbåt hos Aas Mek. Verksted i Vestnes.
– Vi har en opsjon som vi trolig kommer til å benytte oss av. Markedet trenger flere båter og vi har ikke nok, sier han.
– Manko på båter
Kontrakten vil i tilfelle bli nummer 30 i rekka av nybygg ved verftet. Det er medregnet båtene til Bømlo Båtservice, som ålesundsrederiet kjøpte for et par år siden.
– Vi har vært flittige til å bygge og det tror jeg oppdrettsnæringa kan være veldig glade for i dag. Det er manko på båter,
– Skal dere bygge flere båter også?
– Ja, vi er langsiktige og da må vi det. Jeg ser for meg at nye regler vil føre til at brønnbåter blir en flaskehals for næringa, forklarer han.
Reglene trer i kraft fra 2021, men Halsebakk peker på at innføring av nye soner og forskrift for håndtering av PD (pankreassykdom, journ.anm.) i praksis har ført til at nytt regime er på plass.
– Det vil være masse båter som ikke har mulighet til å støtte det nye regelverket og de vil gå ut, sier Halsebakk.
«Hemmelig» våpen
Båtene som Sølvtrans bygger i Vestnes, er gjerne spekket med lokalt utstyr fra blant andre Maritim Motor i Tomrefjord, Brunvoll i Molde og Pon Power i Sula. Men rederiet har en egen strategi når det kommer til det ferdige produktet.
– Det er veldig mye kortreist utstyr, men vi setter sammen båtene selv. Vi har egen gruppe i selskapet som tar seg av og planlegger utrustning. Slik beholder vi kunnskapen selv og det er ikke mulig for andre å gå til et konsulentselskap og si at «vi skal ha en sånn båt». Det gjør at barrierene for andre er tøffe, sier han.
– Et slags hemmelig våpen?
– Ja, du kan si det har blitt det, svarer han.
Grunnlaget for metoden ble lagt allerede på 1990-tallet da Halsebakk leverte til Fjordlaks. Om kveldene da båten kom til land, kom «Aas Mekaniske-gjengen utover, og så satt vi der og tegnet», sier Halsebakk.
Les mere på sidene til Sunnmørsposten