Rosellinis Four-10, Bygg nr. 884 ved Vard Brattvaag, VARD 6 16 "REV Ocean"

Refvik

Administrator
Staff member
Røkke byggjer rekordskip hos Vard
Bestiller forsking- og ekspedisjonsskip.

Det 182 meter lange skipet blir det største Vard nokon gong har bygd.

Vard har utvikla designet, skroget blir bygd hos Vard-verft i Romania og utrusta ved Vard Brattvåg. Etter at jobben er gjort i Brattvåg skal skipet attende til Romania for å gjere ferdig den siste finpussen, mellom anna å legge dekk og fullføre bustad- og opphaldsavdelinga.

Det er Røkke-familiens selskap Rosellinis Four-10 som har tinga skipet. Selskapet vil også stå for drifta av skipet. Fartyet skal vere ferdig i 2020.

Les mere på sidene til Nett.no (Krever innlogging)

NY KONTRAKT: Tidlegare i år skreiv Røkke-dominerte Aker Biomarine kontrakt på bygging av eit krillskip til ein milliard kroner hos Vard. No bestiller Røkke eit kombinerte forsking og ekspedisjonsskip.
Roekke-byggjer-rekordskip-hos-Vard_fullwidth.jpg

Illustrasjon: Vard
 
Vard skal designe og bygge Røkkes nye forskningsskip

– Vi skal eksperimentere på måter å fange plast ut av havet på.

Sommeren 2020 får verdens forskere et redskap de neppe har våget å drømme om, til disposisjon: Utstyret på skipet skal kunne foreta målinger både i atmosfæren og i havet, ned til 6000 meters dyp og 20 meter under havbunnen. Man kan til og med ta prøver 20 meter under havbunnen på slike dyp. Det skriver Aftenposten.

Det avansert forsknings- og ekspedisjonsskipet skal leveres til Rosellinis Four-10, som eies av Kjell Inge Røkke og hans familie.

– Vi skal eksperimentere på måter å fange plast ut av havet på, sier Røkke, som også har jobbet tett med WWFs Nina Jensen under planleggingen.

– Havet har gitt meg store muligheter
Ifølge Hege Akselvoll i Vard er skipet utviklet av Vard Design på Skansekaia i Ålesund, i tett samarbeid med Røkke selv og hans team. Skroget skal bygges ved Vard Tulcea i Romania, og Vard Brattvaag i Haram skal stå for utrustning av skipet.

Men Røkke har ingen interesse av å tjene penger på prosjektet selv denne gangen. Ifølge Aftenposten skal forretningsmannen i stedet betale en ukjent byggesum og drifte skipet, med et mannskap på 30 og med plass til 60 forskere, fra egen lomme.

– Havet har gitt meg store muligheter. Det er jeg takknemlig for. Skipet skal være en plattform for å høste mer kunnskap og forståelse. Forskere og andre kunnskapsmiljøer vil forhåpentligvis sammen utvikle løsninger og utgjøre en forskjell, sier Kjell Inge Røkke i et sjeldent intervju med Aftenposten.

Les mere på sidene til Sysla Maritime

VARD 6 16
rokke2-1280x720.jpg

Illustrasjon: Vard
 
  • Like
Reactions: SLA
Kjell Inge Røkke: – Jeg vil gi tilbake til samfunnet brorparten av det jeg har tjent. Dette skipet er en del av det.

Kjell Inge Røkke bygger gigantisk forskningsskip i samarbeid med WWF.

Sommeren 2020 får verdens forskere et redskap de neppe har våget å drømme om, til disposisjon: Utstyret på skipet skal kunne foreta målinger både i atmosfæren og i havet, ned til 6000 meters dyp. Man kan til og med ta prøver 20 meter under havbunnen på slike dyp.

Og på sin ferd skal plastsøppel suges opp og brennes om bord uten et eneste giftig utslipp. Skipet får kapasitet til å smelte fem tonn plast i døgnet.

– Vi skal eksperimentere på måter å fange plast ut av havet på, sier Røkke.

Vil la samfunnet tjene på formuen
Og Røkke har ikke tenkt å tjene en krone på prosjektet. Tvert imot. Han skal betale en ukjent byggesum og drifte skipet, med et mannskap på 30 og med plass til 60 forskere, fra egen lomme.

– Havet har gitt meg store muligheter. Det er jeg takknemlig for, sier Kjell Inge Røkke i et sjeldent intervju med Aftenposten.

Fakta: Kjell Inge Røkke (58)
Skipet er en del av hans planer om å la formuen hans komme samfunnet til gode.

– Jeg vil gi tilbake til samfunnet brorparten av det jeg har tjent. Dette skipet er en del av det. Ideen om et slikt skip har utviklet seg over mange år, men planene er blitt konkrete det siste året, sier Røkke, som ifølge Kapital er Norges tiende rikeste med en formue på 17,2 milliarder kroner.

Hvordan resten av pengene skal gis bort, sier ikke Røkke noe om. Fra før av er det blant annet kjent at Røkke og ektefellen Anne Grete Eidsvig i 2015 opprettet Aker Scholarship. Det er en stiftelse som skal finansiere master- og doktorgradsstudier ved ledende universiteter internasjonalt. I fjor høst fikk 21 studenter 800.000 kroner hver av Røkke for å dekke slike utenlandsstudier.

Byggekontrakten til forskningsskipet ble undertegnet mandag med Vard, tidligere Aker Yards. Byggingen skal skje i Norge og Romania.

Skal du investere i teknologi, må du bruke hjertet. Det sier Adrian Grenier som kommer til A-Tech, Aftenpostens teknologikonferanse, 16. oktober.


Først krill, nå plast

Ved siden av Røkke i møterommet i Norsk Maritimt Museum på Bygdøy sitter WWF-sjef Nina Jensen. Hun og WWF er Røkkes partner i skipsprosjektet, dog uten å måtte ta noe av regningen. Det gjør altså Røkke gjennom et nytt datterselskap under sitt eierselskap TRG Holding.


Røkkes Aker BioMarine har i rundt ti år samarbeidet tett med Jensen og WWF Norge for at fisket av den Omega 3-rike minireken krill i Sørishavet skal være bærekraftig.

– Jeg har aldri samarbeidet med noen bedrift som har vært så seriøse i sitt ønske om å drive bærekraftig, sier Nina Jensen.

– Derfor nølte vi ikke da Røkke ville ha oss med på å utvikle dette forskningsskipet, sier hun.

Skipet omtales med betegnelsen «REV» – forkortelse for research, expedition og vessel. Seilingstiden skal deles i tre: Forskerne får en del, en del skal skipet leies/lånes ut til ulike ekspedisjoner og den siste delen skal skipet leies ut som yacht til den som vil betale. Inntektene fra utleien reduserer skipets driftsutgifter, og bidrar til forskning og forskningsutstyr.

Les mere på sidene til Aftenposten

VARD 6 16



Begge illustrasjoner: Vard
 
Et unikt prosjekt fra Kjell Inge Røkke

Havet er viktig for framtida for Norge. Her kommer Kjell Inge Røkke med et viktig bidrag.

Forretningsmannen Kjell Inge Røkke fra Molde skal bygge et forskningsskip sammen med organisasjonen WWF (Verdens naturfond). Nyheten som ble presentert i Aftenposten denne uka har fått stor oppmerksomhet. Røkke sier til avisa at han ikke har planer om å tjene noen penger på prosjektet. Skipet er en del av forretningsmannens planer om å la brorparten av formuen komme samfunnet til gode. Båten som har vært planlagt i over ett år skal være klart til bruk i 2020.

Kjell Inge Røkke tjente sine første kroner på havet. Maritim næring har vært en av de viktigste byggesteinene i Røkkes sin forretningsstrategi. Røkke sier til Aftenposten at havet har gitt han store muligheter. Det er et spennende prosjekt forretningsmannen nå lanserer. Driften av båten skal være tredelt. Forskerne får en del, en del skal skipet leies ut til ulike ekspedisjoner og den siste delen skal båten leies ut som yacht på det private markedet. Ideen er nyskapende. Utleieinntektene skal brukes til å finansiere driften av båten. Båten, som skal spekkes med moderne teknologi, skal bygges hos Vard i Norge og i Romania.

Les mere på sidene til Romsdals Budstikke
 
Lanserer nytt, norsk privat havinitiativ

WWF og selskapet Rosellinis Four-10 samarbeider om et forsknings- og ekspedisjonsskip som skal gi et avgjørende bidrag i kampen for å redde verdenshavene. – Dette skipet vil kunne løfte havforskningen til et helt nytt nivå. Aldri har det hastet mer med å finne løsninger, sier WWFs Nina Jensen.

Livet i havet er under et enormt press. Temperaturendringer, havforsuring, overfiske, forsøpling og ødeleggelse av leveområder rammer natur og mennesker hardt. Bare siden 1970-tallet har nesten 40 prosent av mengden liv i havet forsvunnet, og fortsetter forsøplingen vil det være mer plast enn fisk i havet innen 2050.

Disse utfordringene er bakgrunnen for at Rosellinis Four-10 og WWF Verdens naturfond nå har signert en samarbeidsavtale. Målsetningen med samarbeidet er å skape konkrete løsninger for å snu den negative miljøutviklingen i havet. I sentrum for avtalen står byggingen av et banebrytende forsknings- og ekspedisjonsskip som Rosellinis Four-10 har igangsatt. Rosellinis Four-10 er et datterselskap av The Resource Group TRG AS, som eies av Kjell Inge Røkke og Anne Grete Eidsvig. Norske Vard bygger skipet, som skal sjøsettes i 2020.

– Aldri har det hastet mer
– Aldri har det hastet mer med å finne storskala løsninger på de enorme utfordringene som truer både livet i havet og menneskene som er avhengige av det. For å finne løsningene, må vi ha kunnskap. Dette forsknings- og ekspedisjonsskipet vil kunne løfte havforskningen til et helt nytt nivå. Kunnskapen vi får må danne grunnlaget for en bærekraftig og god forvaltning av verdenshavene, sier WWFs generalsekretær Nina Jensen.

Hun nevner eksempler som forurensing og søppel på havbunnen og havforsuring som to viktige områder skipet vil kunne bidra med ny og avgjørende kunnskap om.

– Skipet gjøre svært avansert teknologi tilgjengelig for forskere over hele verden. Ambisjonen er at det skal være kort vei fra dokumentasjon av problemene til konkrete løsninger. Vi er stolte over å være med på utviklingen av dette initiativet, sier Jensen.

Jensen håper initiativet vil inspirere selskaper og myndigheter i Norge og andre land til å bidra aktivt med å finne globale løsninger på de enorme utfordringene i havet.

Kjell Inge Røkke har jobbet med ideen om forskningsskipet som nå blir realisert, i flere år.
– Sannsynligvis vet vi mer om verdensrommet enn havrommet. Jeg har brukt halve livet på sjøen. Nå vil jeg bruke tid for å lære mer sammen med forskere, miljøorganisasjoner og andre kunnskapsmiljøer. Verdenshavenes tilstand er en stadig økende bekymring globalt. Forskningsskipet tilrettelegger for økt kunnskap om utfordringene, og identifisere tiltak for forbedringer. Fokuset er muligheter og løsninger, sier Kjell Inge Røkke.

Les mere på sidene til WWF
 
VARD SECURES CONTRACT FOR THE DESIGN AND CONSTRUCTION OF ONE RESEARCH EXPEDITION VESSEL

Singapore, 2 May 2017 – Vard Holdings Limited (“VARD”), one of the major global designers and shipbuilders of specialized vessels, is pleased to announce that it has secured a contract for the design and construction of one Research Expedition Vessel for Rosellinis Four-10.

Rosellinis Four-10 is wholly-owned by the Norwegian industrialist Kjell Inge Røkke and his family. Developed by Vard Design in collaboration with the customer and the designer Espen Øino, the Research Expedition Vessel (REV) is expected to enter service in 2020. The hull will be built at Vard Tulcea in Romania, and towed to Vard Brattvaag in Norway for outfitting. After delivery in Norway, the vessel will return to Romania for fairing, deck laying and finalization of the accommodation area.

The highly specialized vessel is tailor-made for worldwide research and expedition activities, with the objective of developing knowledge and sustainable solutions to address the ocean’s environmental challenges. WWF Norway is invited by the shipowner to take part in the further development of the research and expedition project.

Equipped with the latest technology on board, the vessel will be one of the most advanced research expedition vessels in the world. Equipment for monitoring and surveying marine areas, currents, the seabed, fish, animals and plant life in all of the world’s oceans will be available on the vessel.

Environmental performance has been crucial throughout the concept- and development phase. The VARD 6 16 design is developed for navigating waters in the most challenging and vulnerable environments, from arctic to tropical areas. To secure the most cost efficient, silent, comfortable and environmentally friendly expeditions in all weather conditions, the vessel is designed with slim hull lines in combination with wave-cutting bulb, slender foreship, large propellers and two pairs of stabilization fins. Other key features are the energy recovery rudder system, medium speed engines, a direct drive diesel-electric propulsion system with battery package, and an exhaust cleaning system.

The vessel will also employ VARD’S SeaQ Green Pilot, a data driven maritime energy management and operational performance system. By using real-time measurements, mathematical models and analysis of the vessel's performance, an expert system will give the operator advice on the ship’s performance and fuel consumption. This will empower the crew to minimize the carbon footprint of the vessel. SeaQ Green Pilot was developed by Vard Electro in Norway.

With its length of 182 meters, the vessel will be the longest one ever designed and built by VARD. The research and expedition area features modern laboratories, an auditorium, a hangar for a Remote Operated Vehicle (ROV) and an Autonomous Underwater Vehicle (AUV) with direct access to the vessel’s moonpool, and a multifunctional cargo deck.

VARD’s subsidary Seaonics has developed a large high-end scientific winch package for handling through moonpool and over side, a 20 tons fiber rope crane with reach down to 6,000 meters, and a pelagic trawl setup with catch selection for operations down to 3,000 meter depth. All operations including trawling will be inside operations either from the hangar amidships or from a horizontal built in A-frame construction at the stern.

The vessel will have a high standard to make it suitable for charter to private individuals, companies and institutions. The total accommodation capacity is for 90 persons, including a maximum of 36 guests on board.

Kjell Inge Røkke commented, “My very first large factory trawler was built by VARD 30 years ago, and I have enjoyed a great relationship with the team at VARD since then. I know what VARD stands for, and it is a pleasure to come back and build this Research Expedition Vessel together with them.”

Røkke continues: “The REV will be a platform for gathering knowledge. I would like to welcome researchers, environmental groups, and other institutions on board, to acquire new skills to evolve innovative solutions to address challenges and opportunities connected to the seas.”

CEO and Executive Director Mr. Roy Reite says, “We are excited and humbled to be chosen as the partner to develop and build this unique vessel. It is a pleasure to work with Kjell Inge Røkke and his team again. Our relations span several decades, and we welcome his private initiative and engagement for research and expedition activities at sea. VARD’s experience from R&D and the design and construction of highly specialized vessels such as research, surveillance and expedition vessels will be valuable in this project. This newbuilding also offers an excellent opportunity to showcase the innovation power of the Norwegian maritime industry by involving many local suppliers.”
 
Byggestart for Røkkes forskingsskip

Prestisjeprosjektet til Kjell Inge Røkke er i ferd med å ta form. Finansmannen har vore tett på bygginga av det som skal bli verdas mest avanserte forskingsskip.

Skipet REV skal etter planane bli verdas mest avanserte forskingsskip.

Bygginga av forskingsskipet «REV» er no i gang for fullt i Romania. Der skal skroget byggast før det blir frakta tilbake til Noreg for å bli utrusta ved Vard sitt skipsverft på Sunnmøre. Kjell Inge Røkke har tidlegare sagt at skipet skal vere med å redde livet i havet.

– Det kjem til å sette store spor i forskingsbransjen og vil bety ei ny tid for marin forsking, seier prosjektleiar Georg Gill.

Røkke tett på prosjektet

Severin Ulstein, prosjektleiar ved Vard design, seier Kjell Inge Røkke har vore involvert i heile prosessen.

Forskingsskipet REV blir 181 meter langt og skal ha utstyr til å gjennomføre målingar både i atmosfæren og ned til 6.000 meters djup. Det skal også kunne suge opp og brenne plastsøppel som det kjem over på sjøen.

Kjell Inge Røkke betaler ein ukjend sum for skipet som han skal bygge og drifte i samarbeid med WFF. Finansmannen har også vore svært involvert i utviklinga av skipet, som blir designa saman med skipsverftskonsernet Vard i Ålesund.

– Han har vore tett på prosjektet heile vegen og tatt kontakt kvar dag til tider, både kvardag og helg. Eg skjøner godt at han vil vere involvert, dette skipet er på ein måte livsverket hans, fortel Severin Ulstein, prosjektleiar ved Vard design.

I Ålesund jobbar designarane stadig med utbetringar. Forskingsskipet skal etter planen stå ferdig sommaren 2020.

Les meir på sidene til NRK Møre og Romsdal

XHBtRawYeMh_B_L9XroRsAPmQmN6ttu2CJWERCTZOFBA

Illustrasjon: Vard
 
Grand ambition: Inside the revolutionary expedition vessel Project REV

Set to launch in 2020, a revolutionary expedition vessel is kicking off a Norwegian billionaire’s three-point bid to save the world’s oceans. Caroline White reports on a project of staggering proportions

For some superyacht owners, the delivery of their boat is the end rather than the beginning of the story. The creation of their vision – sketching out the lines with their designer, flicking through fabric swatches, even bartering with shipyards, and then watching steel bones bulk out into the embodiment of their dream – is the joy of the endeavour. The adventure was the project. So when they’ve taken their toy for a spin around the Med, they sell and start again. But what if you could build a thrilling, rewarding and ongoing project into the boat? The booming popularity of explorer yachts shows that owners are starting to do just that.

Norwegian Kjell Inge Røkke is going further than anyone has before with his in-build Project REV. When completed in 2020 it will be the largest vessel of its kind in the world – but that is incidental to this extraordinary story.

Through his shipping and fisheries businesses, as well as his yachting, Røkke has watched the world’s oceans sicken from human pollution and plunder. Røkke is also signed up to the Giving Pledge, originated by Bill and Melinda Gates and Warren Buffett, which is “an effort to help address society’s most pressing problems by inviting the world’s wealthiest individuals and families to commit to giving more than half of their wealth to philanthropy or charitable causes either during their lifetime or in their will”.

The bountiful reserves and revolutionary minds behind the pledge have led to ambitious projects – including the Gateses’ aim to eradicate malaria worldwide. Røkke’s focus is the health of the oceans and his mission is threefold: to build an environmental hub, the World Ocean Headquarters, at Fornebu in Norway; to create an open source ocean data platform; and, top of the list, to build the world’s largest research and expedition vessel.

Nothing like this boat, unassumingly named REV (research expedition vessel), has ever been built. It was conceived in early 2016 at around 140 metres but has grown to 182.9 metres to pack in a mind-boggling array of facilities and research equipment that its designer Espen Øino describes as “a showcase of European sub-sea and shipbuilding technology”. In essence, as REV Ocean CEO Nina Jensen says, it is a “floating think tank” that will bring together scientists, tech experts, innovators and even mathematicians, not just to discuss the problems facing our seas, but to solve them – sometimes on the spot. But it will also have a significant superyacht element, with high quality interior design and accommodation, so that charterers can join expeditions and help support the running of the vessel. The diesel electric boat will therefore be a hybrid in more than one sense.

“Røkke was particularly inspired by Graeme Hart’s Ulysses programme, and seeing that there was another way of building a vessel like this, without taking the normal [yacht-building] path,” says George Gill, the owner’s representative and REV project director, referring to the New Zealand billionaire’s 107 metre and 116 metre explorer yachts, which were built at Norwegian commercial yard Kleven rather than at a superyacht yard.

Experience in building ultra-tough seagoing vessels, as well as a smaller price tag, make commercial yards an increasingly popular choice for explorer yachts (Lürssen, incidentally, saw which way the wind was blowing and bought an equity stake in Kleven). Røkke, however, settled on Norwegian yard Vard, attracted by its in-house hydro-dynamics, naval architecture and engineering expertise.

He then assembled his principal players: Jensen, who was CEO of WWF Norway, will guide the mission; Gill, a chief engineer who has worked on Alfa Nero, will oversee the build; Øino was tapped for design, drawing on his expedition yacht experience, which includes 72 metre Cloudbreak; and designer Johnny Horsfield and his H2 Yacht Design studio, which also worked on Hart’s first 107 metre Ulysses (now Andromeda), for the interiors.

The design developed over about a year, during which time scientists advised on the kind of boat that would be most useful to them, and the team tailored the project accordingly. For one thing, REV will get to pretty much anywhere they want to go. It has a mind-boggling 21,120 nautical mile range at 11 knots, massive waste capacity and stores for 90 people for 114 days – and that can be extended by 20 days using deck containers. It can carry 28 guests and 54 crew; 60 scientists and 30 crew; or 28 passengers, 24 scientists and 30 crew depending on the type of voyage.

“My feeling is it started off more as a yacht and it has been moved more and more towards research,” says Øino, noting, for example, that space reserved for a large spa became an R& D lab. “The one thing that is quite evident is that [researchers] all have different needs, so the key word is flexibility,” says Øino. “They often come with their own equipment, so we have a massive deck where we can store up to 12 20ft containers with a massive crane that can take up to 15 tonnes, with a reach of 25 metres.”

Les meir på siden til Boat International

"REV"
REV1.jpg


REV2.jpg


REV4.jpg


REV5.jpg


REV6.jpg


REV7.jpg

Illiustrasjoner: Vard
 
Røkke vil bidra til å redde havet med superyacht

Kjell Inge Røkke vil bruke nesten fire milliarder kroner på båten Rev Ocean, som blir en blanding av forskningsskip og superyacht. Håpet er å lokke flere milliardærer til en dugnad for å redde livet i havet.

Kjell Inge Røkkes superyacht «Rev Ocean», med en prislapp til fire milliarder kroner, er nå under bygging ved et verft i Romania.

Deretter skal skroget fraktes til Norge, der det blir utrustet som et forskningsskip, før det går til Tyskland, der båten skal utstyres som luksusyacht.
Røkke gir tilbake

Men hva fikk Kjell Inge Røkke, Norges femte rikeste mann, til å bygge et kombinert forsknings- og ekspedisjonskip og superyacht?

– Dette startet som en drøm for Røkke, han har jo skapt sin formue fra livet i havet, og er dypt bekymret for den utviklingen vi nå ser, sier tidligere WWF Norge-sjef Nina Jensen, som nå leder Røkkes Rev Ocean-satsing.

Røkke kontaktet WWF og Nina Jensen i 2016.

– Så gikk det et år, hvor vi snakket om et nesten hver eneste dag, og jeg skjønte mer og mer hva som bodde i prosjektet.

For et år siden fikk Røkke lokket av Nina Jensen til å lede milliardærens bidrag til, og satsing på havforskning.

Les meir på sidene til TV 2
 
REV: The biggest explorer superyacht in the world taking shape in Romania

The team behind the 182.9-meter research expedition vessel REV has posted a construction update on the project. This world's largest superyacht is taking shape at the VARD shipyard in Tulcea, Romania.

3025_a2a5e.jpg


Week by week the REV vessel is slowly coming together. It currently sits in 6 large blocks and will be assembled over the coming months into one large superstructure. The ship is scheduled for delivery early 2021.

3025_25974.jpg


Built for environmental research missions in partnership with WWF Norway, the Research Expedition Vessel (REV) will also be available for charter for recreational purposes and expeditions.

3025_f629a.jpg


George Gill the Director of Miller Compton Maritime Ltd was asked by Norwegian businessman and owner of the project Mr Kjell Inge Røkke in May 2016 to develop the enormous 183-meter research expedition vessel which is expected to secure the title of the world’s largest yacht, both in terms of length and volume.

3025_3a6c5.jpg


REV is a very important project for all Norwegians. As Norway is one of a world-leading maritime nation and has the opportunities for taking on a global leadership role for exploring and taking care of the ocean. The Prime Minister of Norway supports the vision that ‘oceans are under pressure due to climate change, overfishing and waste pollution. To ensure the future growth of the ocean economy, we need to harvest resources in a sustainable way’.

The Executive Secretary Vladimir Ryabinin of IOC of UNESCO also are very looking forward to REV: ‘It is exciting to know that a newest and most advanced research vessel will soon ply the global ocean and that she will be available to host scientists from all the world, especially from developing countries’.

3025_3da04.jpg


REV is a unique vessel: is designed to operate in remote and vulnerable waters for long periods without additional external support, the ship will be equipped for research and investigation of the entire marine ecosystem. The ship has the range and equipment to explore, document and collect.

It also applies the Polar Code adopted by The International Maritime Organization for ships operating in Arctic and Antarctic conditions and can operate autonomously for 114 days. Depends on request of the project the capacity of the ship is up to 90 persons total including passengers, crew, scientists.

3025_eb768.jpg


Designed by famous Espen Øino, REV is tailored for research and expedition activities. Her robust exterior lines and modern features ensure she is able to cruise in arctic and tropical areas alike, with a hull built to ICE PC6 for navigation in ice. Two helipads can host drones and helicopter, while overhead cranes can lift and launch equipment weighing up to 20T over the side.

Her drop keels enable echo sounders and sonars to be placed in undisturbed water below the hull for research of the world’s ecosystems, and built into her stern is a trawl hangar and pelagic trawling system.

3025_4fbb3.jpg


Built to the highest standards for both expeditions and recreational purposes the ship includes such features as a hospital with a medic cabin, High-tech equipment to monitor and survey marine areas, currents, the seabed, fish and plant life, while cutting-edge laboratory facilities enable onboard analysis.

There will be an auditorium for lectures, and the capacity for live streaming, also a Moonpool, an eco-harvesting system for live catch and release of biomass and pelagic samples, and an underwater hydrophone system for listening to ocean mammals.

3025_fc41e.jpg

Photos via REV Ocean

Kilde: Yacht Harbour
 
I slutten av August skal skroget vere ferdig i Romania og klar for slep til Norge. Der vil utrustning fortsette til Mars neste år kor den går til Tyskland for slutt finish på yatchdelen
 
Back
Top