-Første motorferje i Norge: Salhusfærgen (1918) - også første pendelferje
-Første kombinerte bil-/jernbaneferje: Bastø I (1956) - hadde spor for opp til 5 jernbanevogner men ble aldri brukt som jernbaneferje
-Første fjordferje med løftebaug: Jæggevarre (1960)?
-Første standard pendelferje: Driva (1963)
-Første ferje med Schottel i stedet for propell: Linge (1967)
-Første (innenlands) ferje med 13 t akseltrykk: Goma (1968)? Evt "Glutra" (1957)?
-Første helt innebygde fjordferje: Skutvik (1969)?
-Første innenlands ferje med hengedekk: Bastø III fra 1968, utstyrt med hengedekk i 1970
-Første pendelferje med løftebauger: Tingvoll (1972)
-Første ferje med to gjennomgående bildekk: Herdla (1972)
-Første ferje med hengedekk som nybygg: Vardenes (1977)
-Første (innenlands) ferje med 15 t akseltrykk: Bastø I (1978) - også første ferje med thrustere?
-Første dieselelektriske ferje: Brandal (1983)
-Første ferje med kapasitet for 200 PBE eller mer: Skudenes (ex-Manx, innkjøpt 1987)
-Første ferje med mulighet for ombord-/ilandkjøring fra begge dekk samtidig: Vestfold (1991)
-Første helt innebygde pendelferje (utenom Bastøferjene): Rødøy (1991)?
-Første ferje med katamaranskrog: Skaget (1998)
-Første gassdrevne ferje: Glutra (2000)
-Første hurtigferje: Stavanger (2003)
-Første eldrevne ferje: Ampere (2014)
Sikkert mer som kan legges til her....
-Første kombinerte bil-/jernbaneferje: Bastø I (1956) - hadde spor for opp til 5 jernbanevogner men ble aldri brukt som jernbaneferje
-Første fjordferje med løftebaug: Jæggevarre (1960)?
-Første standard pendelferje: Driva (1963)
-Første ferje med Schottel i stedet for propell: Linge (1967)
-Første (innenlands) ferje med 13 t akseltrykk: Goma (1968)? Evt "Glutra" (1957)?
-Første helt innebygde fjordferje: Skutvik (1969)?
-Første innenlands ferje med hengedekk: Bastø III fra 1968, utstyrt med hengedekk i 1970
-Første pendelferje med løftebauger: Tingvoll (1972)
-Første ferje med to gjennomgående bildekk: Herdla (1972)
-Første ferje med hengedekk som nybygg: Vardenes (1977)
-Første (innenlands) ferje med 15 t akseltrykk: Bastø I (1978) - også første ferje med thrustere?
-Første dieselelektriske ferje: Brandal (1983)
-Første ferje med kapasitet for 200 PBE eller mer: Skudenes (ex-Manx, innkjøpt 1987)
-Første ferje med mulighet for ombord-/ilandkjøring fra begge dekk samtidig: Vestfold (1991)
-Første helt innebygde pendelferje (utenom Bastøferjene): Rødøy (1991)?
-Første ferje med katamaranskrog: Skaget (1998)
-Første gassdrevne ferje: Glutra (2000)
-Første hurtigferje: Stavanger (2003)
-Første eldrevne ferje: Ampere (2014)
Sikkert mer som kan legges til her....
Last edited: