Norske ferjemilepæler

opingebr

Member
-Første motorferje i Norge: Salhusfærgen (1918) - også første pendelferje
-Første kombinerte bil-/jernbaneferje: Bastø I (1956) - hadde spor for opp til 5 jernbanevogner men ble aldri brukt som jernbaneferje
-Første fjordferje med løftebaug: Jæggevarre (1960)?
-Første standard pendelferje: Driva (1963)
-Første ferje med Schottel i stedet for propell: Linge (1967)
-Første (innenlands) ferje med 13 t akseltrykk: Goma (1968)? Evt "Glutra" (1957)?
-Første helt innebygde fjordferje: Skutvik (1969)?
-Første innenlands ferje med hengedekk: Bastø III fra 1968, utstyrt med hengedekk i 1970
-Første pendelferje med løftebauger: Tingvoll (1972)
-Første ferje med to gjennomgående bildekk: Herdla (1972)
-Første ferje med hengedekk som nybygg: Vardenes (1977)
-Første (innenlands) ferje med 15 t akseltrykk: Bastø I (1978) - også første ferje med thrustere?
-Første dieselelektriske ferje: Brandal (1983)
-Første ferje med kapasitet for 200 PBE eller mer: Skudenes (ex-Manx, innkjøpt 1987)
-Første ferje med mulighet for ombord-/ilandkjøring fra begge dekk samtidig: Vestfold (1991)
-Første helt innebygde pendelferje (utenom Bastøferjene): Rødøy (1991)?
-Første ferje med katamaranskrog: Skaget (1998)
-Første gassdrevne ferje: Glutra (2000)
-Første hurtigferje: Stavanger (2003)
-Første eldrevne ferje: Ampere (2014)

Sikkert mer som kan legges til her....
 
Last edited:
-Første motorferje i Norge: Salhusfærgen (1918) - også første pendelferje
-Første standard pendelferje: Driva (1963)
-Første fjordferje med løftebaug: Jæggevarre (1960)?
-Første pendelferje med løftebauger: Tingvoll (1972)
-Første (innenlands) ferje med 13 t akseltrykk: Goma (1968)? Evt "Glutra" (1957) eller "Jøsenfjord-Ferjen" (1961)?
-Første (innenlands) ferje med 15 t akseltrykk: Bastø I (1978) - også første ferje med thrustere?
-Første innenlands ferje med hengedekk: Bastø IV fra 1968, utstyrt med hengedekk i 1970
-Første ferje med hengedekk som nybygg: Vardenes (1977)
-Første helt innebygde ferje: Skutvik (1969)?
-Første helt innebygde pendelferje (utenom Bastøferjene): Rødøy (1991)?
-Første ferje med to gjennomgående bildekk: Herdla (1972)
-Første ferje med mulighet for ombord-/ilandkjøring fra begge dekk samtidig: Vestfold (1991) - også første ferje med kapasitet for mer enn 200 PBE
-Første ferje med katamaranskrog: Skaget (1998)
-Første dieselelektriske ferje: Brandal (1983)
-Første gassdrevne ferje: Glutra (2000)
-Første eldrevne ferje: Ampere (2014)

Sikkert mer som kan legges til her....
"Jøsenfjord-ferjen" kom i 1965, og hadde 10 t.
Ellers kan man jo legge til første hurtigferge (fart over 20 knop) som var "Stavanger" i 2003.
 
"Manx" tok vel også mer enn 200 biler når den ble satt inn i Skudenes-sambandet i 1987, flere kilder oppgir 220 biler på denne.
 
I følge Fjordfaehren ble "Herøyferja" brukt som demofartøy for Azimuth-thrustere mellom 1979 og 1986, med det svært fantasifulle navnet "Azimuth". Men det var etter at den var ferdig med ferjekarrieren.
 
Back
Top