Norled, Bygg nr. 541, 542 & 543 ved Oma Baatbyggeri, OMA-CAT 39M "Fjorddronningen", "Fjordprinsen" og "Fjordjarl"

hurtigb1.jpg

Illustrasjon: Oma Båtbyggeri
 
Endelig, for lokalbefolkningen her, vil det på nytt tre inn skikkelige båter i denne ruten.

Uten å svartmale alt, er det vel ingen hemmelighet at det jevnt over har vært en misfornøyd konsis rundt de eksisterende
"miljø/karbon" båtene, i alle år de har har vært i drift her i regionen.

Denne nyheten mottas nok positivt hos de aller, aller fleste.

Ekstra positivt er det jo, at vi denne gang har muligheten til å stå ute på dekk å betrakte reisen, slikt som er vanlig på båtene
ved helgelandskysten eksempelvis.

Tommel opp!
 
Dem var no ikke noe fine båter. ligne på lastekatamaraner,
Jeg er forsåvidt enig med deg, rent utseendemessig, men de er iallefall bygget av materialer som vil kunne tåle den påkjenningen de er tiltenkt til, i motsetning
til de gamle båtene, som kun var et resultat av miljøkåt politikk, fullstendig uten omtanke for biologiske faktum og realiteter.
 
Og noken som veit kva bygg nr. desse to får ved verftet samt kva mnd/år dei skal leverast?
 
Ny kontrakt til Oma Baatbyggeri – sikrer aktivitet ut mars 2020

Oma Baatbyggeri AS og Norled AS, har signert kontrakt om levering av en 39 meter passasjerkatamaran med kapasitet for 296 passasjerer. Fartøyet skal leveres i mars 2020 som verkstedets Bnr 543.

Båttypen er en videreutvikling av de anerkjente Oma Passasjerkatamaranene som verftet har levert mange av til forskjellige norske rederier.

Båten skal settes i passasjertrafikk i Troms i ruta mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad og er det tredje av tre fartøy som Oma Baatbyggeri og Norled har signert kontrakt på i år.

Det er lagt stor vekt på komfort, kvalitet og universell utforming i fartøyene.

Daglig leder Gunnar Jan Oma er glad for kontrakten:

- Denne kontrakten sammen med kontrakten for de to søster skipene som ble signert i juli, vil i tillegg til vårt bnr 540, som skal leveres i juni 2019, sikre full beskjeftigelse ved verftet ut mars 2020.

Norled styrker posisjonen som et av verdens største hurtigbåtrederier

I mai ble det klart at Norled vant den store anbudskontrakten for hurtigbåtforbindelsen mellom Harstad og Tromsø fra 2020 til 2030. Med dette befester Norled posisjonen som det klart største hurtigbåtselskapet i Norge. Samtidig er Norled nå verdens femte største hurtigbåtoperatør, og den aktøren som driver mye av teknologiutviklingen innen bransjen. Selskapet er også ledende innenfor fjordturisme og ser et stort potensiale for ytterligere utvikling av turismesektoren i Nord-Norge.

- Vår ambisjon er å være en pådriver for ny og miljøvennlig teknologi, sier viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen. Samarbeidet innenfor det maritime teknologiclusteret i Norge er helt spesielt, og ligner på mange måter på de nettverkene man finner i Silicon Valley, med høyt tillit og høy fleksibilitet på samme tid.

- Vi har jobbet tett med Oma Baatbyggeri i mange år, og vet at de bygger fartøy som er sikre og gir gode reiseopplevelser.

- Turisme er en bransje som har potensiale til å bidra til sysselsetting i distriktene når oljeaktiviteten faller. Som transportør spiller vi en nøkkelrolle i forhold til å utvikle nye og attraktive produkter. Forutsetningen for dette er gode fartøy, og det er vi trygge på at Oma leverer.

Kilde: Norled

t740-render-1.jpg

Illustrasjon: Oma Båtbyggeri
 
Byggingen av de nye hurtigbåtene er i rute:
Her ligger hurtigbåten

Her ligger den første av de tre nye hurtigbåtene som settes i drift mellom Harstad og Tromsø fra neste år.

Båten er av katamaran-type, og blir 39 meter lang. Den får kapasitet på 296 personer og vil være ferdig i september i år.

Norled er rederiet som skal drifte denne populære båtruten. Oma Baatbyggeri på Stord fikk kontrakten på de tre båtene som skal gå mellom Harstad, Finnsnes og Tromsø.

Les meir på sidene til Harstad Tidende (Krever innlogging)

01nyhb%C3%A5t4-3.jpg

Foto: via Oma Båtbyggeri
 
Back
Top