Norled, Bygg nr. 153-156 ved Havyard Leirvik, LMG 60 DEH II 4x "TBN"

Håkon Lunde

Active Member
Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.

-Innbyggerne og næringslivet i Nordland er avhengige av gode transportmuligheter og vi gleder oss til å få de nye ferjene i drift. Vi ser frem til samarbeidet med Norled om å få på plass nye og miljøvennlige ferjer, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.

De nye ferjene er designet spesielt for sambandet og for å gi passasjerene og mannskapet en god reiseopplevelse når de seiler tilnærmet lydløst over havet

-Vi gleder oss til videre samarbeid med Nordland fylkeskommune. Og setter stor pris på at de fremmet utslippsfrie løsninger i sitt anbud. Norled har lang og god erfaring med elektriske ferjer og vi gleder oss til å seile elektrisk også i Nordland, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Tre elektriske søsterskip

De tre nybyggene som skal inn på sambandet vil alle ha kapasitet til 60 personbiler og 250 passasjerer inkludert mannskap. Drette sikrer god kapasitet på sambandene.

Batterikapasiteten for hver av fergene er omtrent 8000kWh, og blir dermed de fergene med størst batterikapasitet i Norge.

-Norled har en ambisiøs bærekraftstrategi med klart mål om å redusere utslipp i vår ferje- og hurtigbåtflåte frem mot 2040. Dette innebærer at vi satser på lav- og nullutslippsfartøy. Stokkvågen-Lovund-Træna anbudet var derfor et anbud vi er svært glade for å vinne, forklarer Heidi Wolden

Havyard skal bygge ferjene

Norled har inngått en intensjonsavtale med verftet Havyard for byggingen av tre av batteriferjene og har også en opsjon på et fjerde fartøy. LMG Marine har designet båtene som blir identiske.

- Det er veldig stas å få kunne meddele en slik nyhet til våre ansatte nå rett før jul. Avtalen gir oss en glimrende start for vår satsing på nybygg. I tillegg vil det gi oss en langsiktighet som er svært viktig. Vi setter stor pris på den prosessen vi har fått vært en del av sammen med både Norled og LMG, og gleder oss til samarbeidet, sier Silje Smådal, salgssjef i Havyard Leirvik.

Kilde: Norled

Norled TBN.jpg
Illustrasjon: Norled
 
Last edited by a moderator:
Sikkert en årsak til det men.........
Skip uten masterer ikke vakkert i mine øyne ihvertfall
Vi får håpe de vil tjene sambandene de skal inn i godt i årene som kommer både fpr reisende og mannskap
 
Sikkert en årsak til det men.........
Skip uten masterer ikke vakkert i mine øyne ihvertfall
Den nye Utsirafergen har heller ikke master. ??:
 
Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.

-Innbyggerne og næringslivet i Nordland er avhengige av gode transportmuligheter og vi gleder oss til å få de nye ferjene i drift. Vi ser frem til samarbeidet med Norled om å få på plass nye og miljøvennlige ferjer, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.

De nye ferjene er designet spesielt for sambandet og for å gi passasjerene og mannskapet en god reiseopplevelse når de seiler tilnærmet lydløst over havet

-Vi gleder oss til videre samarbeid med Nordland fylkeskommune. Og setter stor pris på at de fremmet utslippsfrie løsninger i sitt anbud. Norled har lang og god erfaring med elektriske ferjer og vi gleder oss til å seile elektrisk også i Nordland, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Tre elektriske søsterskip

De tre nybyggene som skal inn på sambandet vil alle ha kapasitet til 60 personbiler og 250 passasjerer inkludert mannskap. Drette sikrer god kapasitet på sambandene.

Batterikapasiteten for hver av fergene er omtrent 8000kWh, og blir dermed de fergene med størst batterikapasitet i Norge.

-Norled har en ambisiøs bærekraftstrategi med klart mål om å redusere utslipp i vår ferje- og hurtigbåtflåte frem mot 2040. Dette innebærer at vi satser på lav- og nullutslippsfartøy. Stokkvågen-Lovund-Træna anbudet var derfor et anbud vi er svært glade for å vinne, forklarer Heidi Wolden

Havyard skal bygge ferjene

Norled har inngått en intensjonsavtale med verftet Havyard for byggingen av tre av batteriferjene og har også en opsjon på et fjerde fartøy. LMG Marine har designet båtene som blir identiske.

- Det er veldig stas å få kunne meddele en slik nyhet til våre ansatte nå rett før jul. Avtalen gir oss en glimrende start for vår satsing på nybygg. I tillegg vil det gi oss en langsiktighet som er svært viktig. Vi setter stor pris på den prosessen vi har fått vært en del av sammen med både Norled og LMG, og gleder oss til samarbeidet, sier Silje Smådal, salgssjef i Havyard Leirvik.

Kilde: Norled

View attachment 13764
Illustrasjon: Norled
Gjeninnføring av "Den Hvite Flåte"?
 
Så ferge nr. fire er blitt en Intensjonsavtale på like linje med dei tre første?
 
I og med at norled har vunnet anbudet, er vel alle 4 fast bestillt.

Nja, det trur eg ikkje for verftsdirektør Tor Leif Mongstad uttalte seg til Kystens.no:

– Norled erklærte i dag at de ville bygge det fjerde opsjonsfartøyet som lå i ordren fra desember.

– Lå det i kortene?

– Nei, men opsjonen går ut nå, se det var enten eller. Nå blir det signering om litt, sier en tydelig fornøyd verftssjef.
 
Tror nok helt sikkert de er lukket Trænfjorden innbyr ikke til seilas med åpen ferge hverken sommer eller vinter :)
og er vel også fartsområde 4 tror jeg
 
Kontrakta på dei tre første vart signert 1. Februar 2024, desse blir bygg nr. 153-155 ved Havyard Leirvik

Kjølstrekk på første ferga blir 1. Mars 2025 ved Tersan Shipyard kor plana er at skroget skal komme til Norge 22. Januar 2026, overlevering på denne blir da 16. September 2026

Når kontrakta på ferge nr. 4 blei signert vistes ikkje, vil tru at denne blir bygg nr. 156 ved Havyard?
 
Back
Top