Mols-Linien, Bygg nr. 6001 ved Rauma Marine Construction, RoPax "Hammershus"

Refvik

Administrator
Staff member
Mols-Linien bestiller nyt ro/pax-skib

Mols-Linien har i dag underskrevet en nybygningskontrakt med det finske værft Rauma Marine Constructions Oy om en fragt- og passagerfærge, der skal indsættes på ruten mellem Rønne og Køge den 1. september 2018.

”Byen Rauma har ry for at være en af de betydeligste skibsbygningsbyer i verden. Samtidig er den finske skibsbygningsindustri højt respekteret globalt. Skibsværfterne i Rauma har bygget mere end 40 færger de seneste årtier, og vi har stor tillid til, at Rauma Marine Constructions Oy og dets leverandører via deres ekspertise vil fortsætte den årelange tradition for godt skibsbyggeri”, siger Søren Jespersen, adm. direktør for Mols-Linien.

Den 158 meter lange ro/pax-færge bliver specielt designet og optimeret til sejladsen på Østersøen. Færgen får en kapacitet på 1.500 lastemeter med to vogndæk og vil desuden kunne medtage op til 400 passagerer samt tilbyde et komplet serviceudbud om bord. Udover lastbiler og sættevogne kommer færgen til at kunne medtage personbiler, campingvogne, varevogne og busser.

Den nye ro/pax-færge forventes leveret fra værftet i juni 2018.

Kilde: Maritime Danmark

Mols-Linien-ropax_copyright-RMC1.png

Illustrasjon: Deltamarin
 
Molslinjen klar til tyskere

Masser af plads på færgerne og en ambitiøs sejlplan for ruten mellem Rønne og Sassnitz skal holde Bornholm åben for tyske gæster hele året. Sejlplanen giver plads til knap 200.000 ekstra gæster.

Molslinjen, Destination Bornholm og havnen i Sassnitz er enige; Det tyske potentiale på Bornholm skal udvikles.

Derfor kan Molslinjen nu offentliggøre en ambitiøs sejlplan for ruten mellem Rønne og Sassnitz. En sejlplan, som skal holde Bornholm åben for de vigtige tyske turister året rundt.

Byggeriet af den nye fragt- og passagerfærge til ruten skrider planmæssigt frem på Raumaværftet i Finland, hvor færgen udbygges til at kunne tage op til 720 passagerer.

”Vi har lyttet til Destination Bornholms medlemmer, som gerne ville have mere kapacitet på ruten i højsæsonen, hvorfor den nye færge får plads til 720 passagerer – næsten en fordobling i forhold til kapaciteten i dag,” siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Turisterhvervet efterspørger også udvidelse af sæsonen. Sammen med færgen Povl Anker skal den nye fragt- og passagerfærge derfor sejle på ruten hele året. I forhold til i dag vil ruten til Tyskland blive udvidet med 210 flere afgange om året. Det giver en ekstra passagerkapacitet på næsten 200.000 gæster.

”Bornholm er skøn på alle tider af året, og det skal tyskerne selvfølgelig også have mulighed for at opleve. Derfor sejler vi alle årets måneder til priser fra 499 kroner for en bil med fem personer,” forklarer Jesper Skovgaard.

Billetter til Tyskland ventes til salg online ultimo 2017.

Hammerhus1.jpg

Illustrasjon: via Mols-Linien
 
Tysklandsfærge tager form

Molslinjens kombinerede fragt- og passagerfærge er nu ved at tage form i hænderne på de finske skibsbyggere hos Rauma Marine Constructions. Den nye RoPax-færge kommer til at spille en central rolle i satsningen på at få flere tyske turister til Bornholm.

Den er vokset flere gange undervejs den kombinerede fragt- og passagerfærge, som fra september 2018 skal sejle mellem Rønne og Køge samt på ruten mellem Rønne og Sassnitz. Ved byggeriets start i Finland var planen at færgen skulle kunne medtage op til 400 passagerer. Men flere gange undervejs er færgens design blevet ændret, så der nu bliver plads til 720 passagerer.

”Destination Bornholm og vi er enige om, at der gemmer sig et stort potentiale i Tyskland – også uden for højsæsonen. Vi satser på, at rigtig mange flere tyskere vil vælge Bornholm, når de ser, hvor billigt og nemt de kan komme af sted,” siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Den kombinerede fragt- og passagerfærge udstyres med skilte på tysk, så det bliver nemt for de tyske gæster at finde rundt på færgen, der både får cafeteria og lounge- og hvileområde.

”Skibsbyggerne arbejder stadig i det rå stål, men visualiseringerne af skibets indre viser, at vi kommer til Bornholm med en – synes vi selv – ret flot og moderne færge,” siger Carsten Jensen.

Værftet i Finland holder sig hele tiden et mulehår foran tidsplanen. Færgen bliver leveret til juni 2018, og efter lidt tilretning og testsejlads vil den være klar til at tage de første passagerer med den 1. september 2018.

Hammerhus2.jpg

Foto: Ukjent via Mols-Linien
 
Nybygget færge får navnet Hammershus

Bornholmslinjens nye kombinerede fragt- og passagerfærge har fået navn. Færgen, som skal sejle mellem Rønne og Køge og på ruten mellem Rønne og Sassnitz, kommer til at hedde Hammershus. Bornholmslinjen har været i historiebøgerne for at finde navn til den nye færge, der fra september 2018 skal sejle på ruten mellem Rønne og Køge samt mellem Rønne og Sassnitz.


”Vi har hele tiden tænkt, at færgen skulle bære et rigtigt bornholmsk navn. Og gennem hele forløbet har vi haft en ide om at opkalde færgen efter et kendt sted på Bornholm – og intet sted på øen er vel mere kendt end Hammershus,” siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Hammershus leveres og overtages på det finske værft Rauma den 27. juni 2018, hvor en besætning under ledelse af kaptajn Flemming Ejlersen sejler den nye kombinerede fragt- og passagerfærge til Danmark.

Det er bestemt ikke første gang, at et skib med navnet Hammershus lægger til i Rønne. Ifølge ”Med Sejl, Damp og Motor, Bornholmske skibe cirka 1850-1998” af Erik Pedersen, har seks skibe med det navn gennem tiden været tilknyttet Bornholm.

Den seneste færge Hammershus er fra 1965, hvor Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866 indsatte færgen Hammershus på ruten København-Rønne-Ystad. Færgen sejlede på forskellige ruter til og fra Bornholm frem til 1992.

Den nye færge Hammershus er en kombineret fragt- og passagerfærge på 158 meter, med 1500 lanemeter til fragt og med plads til 720 passagerer om bord.
 
22. AUG 2018
Nu er Hammershus endelig på vej

Meget tyder på, at Bornholmslinjens nye færge, Hammershus, langt om længe er på vej fra værftet i Finland.

Ifølge hjemmesiden MarineTraffic.com har færgen forladt værftet Rauma Marine Construkctions i det sydlige Finland og har sat kursen mod Køge, hvor den ifølge Marine Traffic forventes at ankomme på fredag klokken 7.05 om morgenen.

Ifølge de oprindelige planer skulle Hammershus have været overdraget fra værftet til Bornholmslinjen den 27. juni, men af ukendte årsager har testsejladserne trukket ud.

– Vi har brugt ekstra meget tid på at tjekke alting igennem og være sikre på, at alt var i orden, inden vi overtog, siger PR- og kommunikationschef hos Molslinjen, Jesper Maack, til Bornholms Tidende.

Han fortæller videre, at når Hammershus ankommer til Køge fredag, så er det planen at den skal gennemgås af Søfartsstyrelsen for at få de sidste godkendelser inden den kan gå i drift.

– Når det er på plads, lægger vi en plan for, hvordan vi får den til Rønne og Sassnitz så vi kan tjekke anløb og færgelejer og for hvordan vi får det mandskab ombord, som skal gøre færgen helt klar til passagerer, siger Jesper Maack.

Han afviser, at det bliver et presset program, at nå de sidste prøvesejladser i Rønne og Sassnitz inden færgen skal i drift den 1. september.

– Det bliver bare lidt mere komprimeret, end vi oprindeligt havde planlagt, men alle folk omkring mig tager det roligt, så det gør jeg også, udtaler han til Bornholms Tidende.

Kilde: Bornholms Tidende
 
Back
Top