Min Postkort samling

For oss som er vokst opp ved- og med Skudenes-sambandet, ser en med en gang likheten med de 4 "halv-søstrene" som seilte der, Akraborg har. Men så er den jo også bygget av Trondhjems M/V for et av Fred.Olsen selskapene på Kanariøyene. Den kom til Island i 1984 og fikk navnet Akraborg. Et navn som også Tungenes av 1966 fikk da den ble solgt til Island i 1974. Altså er ikke dette en av de 4 "halv-søstrene", som fleire trur... Og påstår... :)
 
Når eg først er så vidt "innom" Skudenes-sambandet, så kan eg ta med postkort av 2xSkudenes.
Den første seilte flere år som skudenes på 90-, og 00-tallet - MEN, er opprinnelig Tungenes. Den fikk det navnet etter å ha seilt i Nord-Norge noen år, og kom tilbake igjen til Skudenes-sambandet.


Her er imidlert tid den "opprinnelig" Skudenes, som var lagt for det nye sambandet Stavanger-Skudeneshavn. Her er den til kai i Skudeneshavn.


Her er et postkort med alle 4 fergen, før de ble forlenget... Og her ser en tydlig likheten Akraborg har...
 
Birger Jarl er et nydelig skip, spesielt da det var helt nytt, før ombyggingene både forut og akter. Vet ikke om den er "seilingsdyktig" ennå, sluttet vel å gå fast på Mariehamn for 6-7 år siden. Men har hatt et par sesonger som restaurantbåt, med korte turer i den flotte skjærgården...










Her et bilde eg sjøl fotograferte i 2009
 
Bore Star var ett av 3 søsterskip som fra Frankrike i midten av 70-tallet. Det var en tid hvor hvert av Silja-rederiene hadde sin egen skorsteinfarge/profilering. Som langtransportsjåfør reiste jeg et par ganger med den som Silja Star, og den gang var det jo nesten et luksus-cruise i.f.t. Fred.Olsen over til Danmark :cool:




Her er den som Silja Star





Her som cruiseskipene Orient Express og Eurosun





Og til slutt tilbake som Silja-skip, Wasa Queen
 
Birger Jarl er et nydelig skip, spesielt da det var helt nytt, før ombyggingene både forut og akter. Vet ikke om den er "seilingsdyktig" ennå, sluttet vel å gå fast på Mariehamn for 6-7 år siden. Men har hatt et par sesonger som restaurantbåt, med korte turer i den flotte skjærgården...
På forumet sjofart.net, etterfølger/arvtager til Landgången, finnes en lengre tråd om Birger Jarl. Det ser ut til at hun ikke lenger har passasjersertifikat, men i stedet er registrert som fritidsfartøy. Det er i tillegg strid mellom rederiet og bydel/kommune, der rederiet vil ha tilbakebetalt millioner i havneavgift, mens bydel/kommune truer med dagbøter for ulovlig bruk av skipet som hotell/restaurant. Fordi skipet ikke lenger har passasjersertifikat, har det ifølge kommunen heller ikke anledning til å få ligge ved Stadsgårdskajen - ifølge et forlik (stockholmdirekt.se) fra september i fjor skal skipet være fjernet fra kaien senest 30. april.
 
På forumet sjofart.net, etterfølger/arvtager til Landgången, finnes en lengre tråd om Birger Jarl. Det ser ut til at hun ikke lenger har passasjersertifikat, men i stedet er registrert som fritidsfartøy. Det er i tillegg strid mellom rederiet og bydel/kommune, der rederiet vil ha tilbakebetalt millioner i havneavgift, mens bydel/kommune truer med dagbøter for ulovlig bruk av skipet som hotell/restaurant. Fordi skipet ikke lenger har passasjersertifikat, har det ifølge kommunen heller ikke anledning til å få ligge ved Stadsgårdskajen - ifølge et forlik (stockholmdirekt.se) fra september i fjor skal skipet være fjernet fra kaien senest 30. april.
Ahh... Tusen takk for utfyllende info :)
 
Vakre Terje Vigen fikk en relativt kort karriere hos DA-NO Linjen, seilte mellom Oslo og Århus fra 1972 til 76, hvor den ble solgt til Brittany Ferries under navnet Armorique I. Her ble den værende i hele 17 år.



 
Akershus seilte for DFDS fra 1964 til 1973, på forskjellige strekninger; Oslo-Frederikshavn, Oslo-København og Oslo-Ålborg. Eg lure på om ikke dette var den første DFDS-ferge som hadde gjennomgående bildekk med høyde for buss/lastebil... Kan vær eg tar feil, men mener å huske det...



 
Få skip har blitt diskutert mer enn Borgen. Få skip har blitt så omfattende om- og påbygd. Borgen liknet ikke på noe annet skip, den var - eh, spesiell... Men det må ha vært et godt skip for rederiet(ene), for den ble lenge i både Fred.Olsen og Color Line. Her er den med hvit FOL skorstein...




Her er den med gul skorsten med både FOL og BDS profilering...







Og her har den blitt både lengre- og høyere... Og nytt fargeskjema, som eg synes var meget flott... Men - man hadde knapt nok fått sett det nye fargeskjemaet, så ble skipet blått og fikk navnet Skagen...








 
Når vi først er innom Fred.Olsen, så kan eg jo ta med en som også var et de "fleksible skipene", Buenavisa. Dvs. ferge i sommerhalvåret, og cargo på bildekk om vinteren... Buenavista var stor i mine barneøyne første gang eg reiste me den. Min mor tok et bilde av min far og eg ombord, skal se om eg finne det :)


 
Back
Top