Kystvakten overtar slepebåtene

Refvik

Administrator
Staff member
Kystvakten overtar slepebåtene

Ansvaret for slepebåtberedskapen blir trolig overført til Kystvakten, og det kan utløse to nye kystvaktskip.
https://www.kystogfjord.no/var/ezwe...O/Kystvakten-overtar-slepebaatene_slimbox.jpg
Kystvakten vil i fremtiden også få ansvar for slepebåtberedskapen.

Nylig sendte Forsvaret et omfattende innspill til Forsvarsdepartementet. Nå skal saken diskuteres med Samferdselsdepartementet.

- Vi trenger to ekstra båter og må bygge opp fire komplette skift. Det får vi i hvert fall ikke på plass før tidligst 1. januar 2019, sier stabssjef Steve Olsen i Kystvakten, som dermed avkrefter at det vil komme endringer i neste års statsbudsjettet.

Fjord og Kyst
 
Fra 2018 til evt. Kystvakta tar over er vel slik:

Kystverket styrker slepeberedskapen langs hele kysten

Kystverket har inngått nye kontrakter med flere rederier for slepeberedskapen langs kysten, og har dermed styrket den tekniske beredskapsevnen.

– Vi har fått kraftigere fartøy i alle posisjoner, og har med disse kontraktene økt den tekniske beredskapsevnen, da fartøyene som er i beredskap fra 2018 gjennomgående er kraftigere og mer moderne enn tidligere. Det borger for bedre evne til å holde posisjonen i kritiske situasjoner, og gi større slepekraft, sier seniorrådgiver Kjetil Aasebø (bildet) fra Kystverkets Beredskapsavdeling.

Slepeberedskap i Nord-Norge
Han forteller at slepeberedskapen fortsatt vil bestå av to fartøyer. Her beholder Simon Møkster Rederi den ene kontrakten. De har hatt kontrakt siden 2016, med «Strilborg». Strilborg er et ankerhåndteringsfartøy med 165 tonns slepekraft, bygget på Aukra i 1997. Strilborg har siden februar hatt 12 manns besetning, hvorav en dekkskadett, og en dekkslærling, dette blir nå obligatorisk besetning på begge fartøyene i Nord-Norge.

Den andre kontrakten er vunnet av FarstadSolstad med ankerhåndteringsfartøyet «Far Sabre». Far Sabre er bygget i Brevik i 2008 og har 185 tonns slepekraft. FarstadSolstad er et rederi satt sammen av flere rederier, og er for så vidt nye i slepeberedskap, men Solstad hadde tidligere «Normand Jarl» inne for Kystverket i Nord-Norge.

Styrket slepeberedskap på Vestlandet
På Vestlandet er kontrakten vunnet av Boa Tugs i Trondheim, med slepebåten «Boa Odin». Boa hadde kontrakt på Vestlandet i årene 2012 og 2013, med «Boa Heimdal» og er således god kjent med slepeberedskap.

Boa Odin er bygget i Spania i 2010, og er en RaStar 3600, Azimuth Stern Drive tug med 105 tonns slepekraft, og er den kraftigste slepebåten Kystverket har hatt på Vestlandet.

Alle kontraktene over er tidscertepartier, altså Kystverket disponerer fartøyene 100% av tiden.

Betydelig styrket på Sørlandet
Slepeberedskapen på Sørlandet fortsetter som en tilstedeværelseskontrakt. Det innebærer at Kystverket betaler for en døgnkontinuerlig tilstedeværelse og beredskap mellom Egersund og Risør. Ved behov kan fartøyet mobiliseres til andre områder.

På Sørlandet fortsetter Buksèr og Berging med kontrakt, men med ny båt.

– Nå har vi BB Connector der, men fra 2018 tar BB Supporter over, denne båten er på Vestlandet i dag. Med sine 33 meters lengde og 87 tonns slepekraft vil fartøyet utgjøre en betydelig styrking av slepeberedskapen også på Sørlandet, sier Aasebø.

Kystverkets slepeberedskap fra 2018:
Strilborg
Far Sabre
Boa Odin
BB supporter

Her finner du informasjon om dagens slepeberedskap. Merk deg at fartøyslisten blir som følge av de nye avtalene endret fra 2018.

Kilde: Kystverket
 
På Vestlandet er kontrakten vunnet av Boa Tugs i Trondheim, med slepebåten «Boa Odin». Boa hadde kontrakt på Vestlandet i årene 2012 og 2013, med «Boa Heimdal» og er således god kjent med slepeberedskap.

"Boa Odin" vil hovedsakeleg stasjoneres i Måløy, Ålesund og Kristiansund...
 
Kystvakten overtar slepebredskapen og utvider flåten

Kystvakten overtar det operative ansvaret for den statlige slepeberdskapen fra 2020, og utvider da flåten med to fartøy.

- Det er ikke bestemt ennå hvilke to fartøy det blir. De to nye slepefartøyene skal leies inn fra et sivilt rederi fra 1. januar 2020, opplyser informasjonssjef i Sjøforsvaret, Endre Barane til skipsrevyen.no.

Kystvakten skal selv bemanne skipene, men krav til bollard pull og lignende er ikke satt ennå, opplyser han videre.

Den stående statlige slepeberedskapen vil bestå av: “KV Harstad”, de tre fartøyene i Barentshav-klassen og to tilførte KV-fartøy. Dette betyr at slepeberedskapen vil bestå av seks fartøy, istedenfor dagens fire fartøy.

Les meir på sidene til Skipsrevyen
 
Kystvakten overtar statlig slepeberedskap fra Kystverket

Kystvakten overtar det operative ansvaret for slepeberedskapen i norske farvann. Kystvakten får to nye havgående fartøy i tillegg til de tre nybyggene til 6,8 milliarder kroner, som skal erstatte Nordkapp-klassen.

- Vi skal nå endre slepebåtberedskapen. Når Kystvakten overtar ansvaret, kan de benytte båtene til flere operasjoner, og fortsatt opprettholde beredskapen. Det gir oss også større fleksibilitet i plassering av båtene, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) til Fiskeribladet.

I dag er det Kystverket som har ansvaret for den statlige slepeberedskapen. Kystverket leier inn fire sivile slepefartøy. To er stasjonert i nord, ett på Vestlandet og ett på Sørlandet. Fra i år inngår Kystvakten i slepeberedskapen og fra neste år overtar Kystvakten hele ansvaret.

Da får Kystvakten tilført to fartøyer finansiert av Kystverket som er underlagt Samferdselsdepartementet. Dette er en ordning som vil gi en samfunnsøkonomisk gevinst ved at fartøyene i slepeberedskap kan benyttes til kystvaktoppgaver når beredskapen ikke benyttes, ifølge Forsvarsdepartementet. Det vil bidra til å styrke Kystvaktens operative kapasitet.

Kystvaktens flåte vil i perioden frem mot 2025 gjennomgå fornyelse og oppgradering, som etter planen skal videreføre Kystvaktens operative evne.

De andre eide fartøyene i Kystvaktstrukturen skal i årene frem mot 2025 gjennomgå omfattende oppgraderinger slik at fartøyenes operative ytelsen videreføres i en ny 10-15 års driftsperiode.

Les meir på sidene til Fiskeribladet (Krever innlogging)
 
Noen som veit kva desse to nye havgående fartøyene kommer fra - eksisterende skip eller nybygg?
 
 
Back
Top