Hurtigruten og Biokraft inngår rekordavtale om biogass: Skal seile på død fisk

Refvik

Administrator
Staff member
Hurtigruten og Biokraft inngår rekordavtale om biogass: Skal seile på død fisk

DREVET AV NATUREN: MS Nordnorge er ett av minst seks skip Hurtigruten skal oppgradere til å drives på en kombinasjon av batterier, naturgass (LNG) og biogass (LBG) - produsert av avfall som død fisk

Fram til 2027 skal Biokraft AS i Skogn levere miljøvennlig biogass til Hurtigrutens skip langs norskekysten. Avtalen er den største for leveranse av biogass i shippingbransjen på verdensbasis noensinne.


Som det første rederiet i verden, tar Hurtigruten i bruk biogass i stor skala som drivstoff for skip. Innen 2021 skal minst seks av Hurtigrutens skips bygges om for å drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – produsert av organisk avfall fra skogbruk og oppdrettsnæring.

Biogassen skal produseres ved Biokrafts anlegg i Skogn.

- Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

- Stort steg mot grønn shipping

Avtalen strekker seg over 7,5 år. Hver gang et av Hurtigrutens batteri- og gassdrevne skip anløper Trondheim på nordgående rute, vil det fylles med kortreist og miljøvennlig biogass – som de aller første cruiseskipene i verden.

- Vi er stolte over å samarbeide med Hurtigruten og ser på dette som et stort steg mot grønn og mer bærekraftig shipping. Det er inspirerende å se at Hurtigruten nok en gang viser at de er verdens grønneste cruiserederi. Med denne avtalen, er Hurtigruten i praksis rederiet som innfører biogass som drivstoff innen shipping, sier konsernsjef Håvard Wollan i Biokraft.

Unik mulighet
Fornybar biogass er en ren energikilde, og regnes som det mest miljøvennlige drivstoffet som er tilgjengelig på markedet. Biogass blir allerede brukt som drivstoff i andre deler av transportbransjen, spesielt i busser.

Norge og Nord-Europa er store på skogbruk og fiske, og har dermed jevn tilgang på organisk avfall fra industriene. Det gir Norge en unik mulighet til å bli en verdensleder innenfor biogass.

- Norge har en lang historie som en av verdens fremste maritime nasjoner og har levd av havet i generasjoner. Men havene våre er under press fra klimaendringer og forurensing. Det jobber vi sammen med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten for å snu, sier Wollan.

- Et enkelt valg.
Samarbeidet mellom Hurtigruten og Biokraft betyr at verdens største ekspedisjonscruise-rederi og verdens største produsent av flytende biogass finner sammen for å satse på grønne løsninger.

- Det andre ser på som søppel og problemer, ser vi på som ressurser og løsninger. Mens andre rederier bruker billig, forurensende tungolje, kommer våre skip til å bokstavelig bli drevet av naturen. Biogass er det grønneste drivstoffet innenfor shipping. Så dette var et enkelt valg for oss og en kjempefordel for miljøet. Vi håper flere andre følger etter, sier Skjeldam.

Biokraft beskriver avtalen med Hurtigruten som en banebrytende endring for fremtidens drivstoff innen shipping- og cruiseindustrien.
- Avfall kan på en lønnsom måte forvandles til høykvalitets fornybart drivstoff. Det kan drive busser og lastebiler, og - som Hurtigruten viser – også drive cruiseskip. Fra produksjonen av biogass får vi også store mengder fornybar biogjødsel, et viktig tilskudd til en mer bærekraftig matproduksjon, sier Wollan.

Flere grønne initiativer
Den rekordstore biogass-kontrakten er bare den siste i en rekke av grønne initiativer fra Hurtigruten. I 2018 feiret Hurtigruten 125-årsdagen ved å bli den første store reiselivsaktøren og verdens første cruiserederi til å forby all unødvendig engangsplast.

Sommeren 2019 lanseres verdens første hybriddrevne cruiseskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter. Sammen med gründerselskapet Brim, lanserer Hurtigruten også batteridrevne katamaraner.

Den første leveransen av biogass til Hurtigruten skal etter planen skje i 2020.
 
Hurtigruten tester drivstoff som kan revolusjonere shippingbransjen

Hurtigruten utfordrer norske myndighetene på veien mot målet om å operere helt utslippsfritt. Som første cruiserederi i Norge testes nå Biodiesel som potensielt kan redusere CO2-utslipp med 95 prosent om bord på skipet MS Polarlys.

Verden er på vei inn i en ny æra – med et reiseliv drevet av bærekraft. Her setter Hurtigruten nye standarder for hele næringen.

- Biodiesel kan på sikt stå for en reduksjon av CO2-utslipp på så mye som 95 prosent sammenlignet med tradisjonelt marint drivstoff. Men for at dette skal være mulig må myndighetene på banen med insentiver som gjør det enklere for selskapene å faktisk velge det mest miljøvennlige alternativet, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Utfordrer myndighetene
Skjeldam utfordrer nå Samferdselsministeren til å ta i bruk nye insentiver i Norge for å oppfordre bransjen til å velge mer miljøvennlige løsninger. Hurtigruten har valgt å bruke en sertifisert biodiesel som også er fri for palmeolje.

Samferdselsministeren var i dag i Bergen for å se Hurtigrutens testing av bruk av biodiesel.

- Norske myndigheter har nå en mulighet til å komme på banen og gjøre det mer attraktivt å velge mer miljøvennlige løsninger. Den må de ta snarest. Skipstrafikken i Arktis øker, det samme gjør utslippene. Stikk i strid med all fornuft, er det lov å operere på billig, forurensende tungolje i noen av verdens mest sårbare farvann – for eksempel langs norskekysten nord for Stad, sier Skjeldam.
Hurtigruten har lenge jobbet for et internasjonalt forbud mot tungolje.

- Hurtigruten ønsker internasjonalt forbud mot bruk av billig, forurensende tungolje i hele Arktis, og langs hele norskekysten. Etter å ha seilt i disse havområdene i 125 år ser vi ingen andre muligheter. Det gir ingen mening å skape mer forurensning og øke risikoen for utslipp og ødeleggelser i områder som trenger mindre. Men vi trenger gode alternativer, sier Skjeldam.

Sårbare områder
hipping står for konsum av mer enn 330 Mt drivstoff hvert år og er årsaken til 2-3 prosent av globalt CO2-utslipp, 4-9 prosent av svovel og 10-15 prosent av NOx utslipp. Biodiesel kan lages fra en rekke ulike kilder, som for eksempel avfall fra matlagingsolje, mais, soya, hvete, raps, tallolje eller palme. All biodiesel Hurtigruten bruker er sertifisert, og også naturligvis fri for palmeolje.

- Vi er helt i startgropen når det gjelder bruk av biodiesel i shipping-industrien. Vi ønsker å flytte grensene og lære mer om ytelsen, levering og produksjon og ta myndighetene inn i arbeidet med å støtte denne transformasjonen.

Nødvendig med insentiver
Kostnadene ved biodiesel er større enn fossilt drivstoff og er forventet å forbli det på kort sikt. Spesifikke insentiver for å oppfordre selskaper til å velge biodrivstoff vil være en mulig løsning for å motivere flere til å velge mer miljøvennlige drivstoff.

- Biodrivstoffpolitikken er klimapolitikk. Biodrivstoff bidrar til å redusere utslippet fra norsk transport. Da må vi legge til rette for at det kan både produseres mer biodrivstoff, og at det blir overkommelig for bransjen både med tanke på kostnader og logistikk å ta miljøvennlige valg, sier Konsernsjef Kristine Vergli Grant-Carlsen i St1 som leverer drivstoffet.

Hurtigruten har de siste årene tatt enorme grep for at selskapet skal gå i en mer bærekraftig retning. I sommer ble verdens første hybriddrevne cruiseskip MS Roald Amundsen introdusert, og Hurtigruten skal oppgradere en rekke eksisterende skip med store batteripakker og en kombinasjon av LNG-motorer og biogass. Som det første rederiet i verden, tar Hurtigruten i bruk biogass i stor skala som drivstoff for skip. Innen 2021 skal flere av Hurtigrutens skips bygges om for å drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – produsert av organisk avfall fra skogbruk og oppdrettsnæring. Biogassen skal produseres ved Biokrafts anlegg i Skogn.

Kilde: Hurtigruten
 
Back
Top