Hurtigruten, Bygg nr. 400 og 401 ved Kleven Verft, NVC 2140 PCV "Roald Amundsen" & "Fridtjof Nansen"

HURTIGRUTEN - MS ROALD AMUNDSEN

– Uansett hvilket skip man bygger, vet man ikke nøyaktig vekt før det er sjøsatt

Hurtigruteskipene var ikke for tunge likevel.

Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad (Krever dessverre innlogging :( )
 
Planlegg å vere ferdig i god tid før første tur

17. mai legg Roald Amundsen ut på jomfrutur. Konsernsjef Karsten Sævik ved Kleven seier at verftet har fullt fokus på at skipet skal verte ferdig i god tid før det.

Hurtigruten sitt nye ekspedisjonscruiseskip Roald Amundsen var opprinnelig planlagt levert frå Kleven sommaren 2018.

Men Kleven makta ikkje å gjere skipet ferdig i tide, og no er tida for overlevering fastsett til mai neste år.

Medan forseinkinga førde til at rundt ti turar måtte kansellerast, ser kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege ved Hurtigruten no fram til den første turen.

- Ja, det skal vere godt å endeleg få skipet ferdig og kome i gang.

Lisboa - Hamburg
Jomfruturen startar i Lisboa og sluttar i Hamburg. I løpet av 14 dagar skal skipet innom 12 hamner i seks ulike land.

- Denne turen har lege ute til sals lenge, seier Ege.

Det er også planar om dåp og visningstur langs norskekysten før den offisielle jomfruturen.

- Vi har nokre planar, men dette får vi kome tilbake til i haust, seier Ege.

Les meir på sidene til Nett.no (Krever innlogging)
 
RoaldAmundsen.jpg
 
Bnr. 401 "Fridjof Nansen" sjøsettast ved Kleven søndag 9. desember kl. 12:00, åpne porter for publikum
 
Hurtigrutens hybride ekspedisjonscruiseskip nærmer seg

Konsernsjef Daniel Skjeldam sier Hurtigruten vil være et ledende eksempel for hele cruiseindutrien. Og han er sikker på at de sammen med Kleven kommer til å lykkes med de nye Hurtigrutene Roald Amundsen og Fridtjof Nansen.

I desember inviterte Hurtigruten til pressetreff ved Kleven Verft, der skipet bygges. Interessen var tydeligvis stor, da rundt 50 journalister fra hele Europa tok turen.

Sprenger grenser
Når Roald Amundsen leveres fra Kleven, blir det et av de mest spektakulære ekspedisjonscruiseskipene til sjøs. Undervannsdroner, ekspedisjonsutrustning, kajakker, ROV-er som sender livebilder tilbake til skipet, verdens største LED-skjerm til sjøs, egen forskningslab og hybrid drift er noe av pakken.

– Med dette skipet sprenger vi grenser for hva som tidligere har vært mulig. Det er annerledes alle andre passasjerskip som er blitt bygget, forsikrer Skjeldam. Han legger til at de to skipene, pluss skip nummer tre i 2021, sannsynligvis ikke blir de siste nybyggene.

– Vi ser for oss flere skip, sier Skjeldam.

Les meir på sidene til Maritimt Magasin
 
Hurtigruten med verdens høyeste storskjerm til sjøs

gynhnc7uv4sc7gjb0pzp.jpg

Foto: HURTIGRUTEN

Verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, Hurtigrutens MS Roald Amundsen, skal også ta naturen hun seiler i inn på skipet – gjennom syv dekk og mer enn 17 meter. Det høyteknologiske midtpunktet på det nye skipet blir verdens høyeste LED-skjerm til sjøs.

- Ambisjonen vår om å være verdensledende på banebrytende innovasjon og design, begrenser seg ikke til fremdriftssystemer og eksteriør. Gjennom å bringe naturen vi seiler i – både over og under vann – inn på skipet, setter vi en ny internasjonal standard for gjesteopplevelsen om bord, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Hurtigruten, som er verdens største ekspedisjonscruiseselskap, bygger for tiden to revolusjonerende ekspedisjonsskip ved Kleven verft i Ulsteinvik - MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. Selskapet har i tillegg kunngjort planer om å brygge et tredje hybridskip ved det norske verftet.

Neste generasjons grønn teknologi
u8vuxdldoxb6yzidpwut.jpg

Foto: HURTIGRUTEN

Med plass til bare 500 gjester, vil MS Roald Amundsen og søsterskipene ta kunne dra til steder større cruiseskip bare kan drømme om. Miljøteknologien og de grønne løsningene gjør at Hurtigrutens nye skip har fått enorm oppmerksomhet verden over.

De tre hybridssøstrene skal utforske noen av verdens mest unike og utilgjengelige farvann. Kameraer på dekk, undervannsdroner og andre kilder kan strømme levende bilder av den unike naturen og dyrelivet skipet passerer inn til skjermer over hele skipet – også storskjermen i atriumet.

Enorm oppløsning
Skjermen vil strekke seg helt opp til dekk 10 gjennom MS Roald Amundsens atrium, og være synlig fra fellesområdene og skipets tre glassheiser. Med den nyskapende LED-teknologien vil skjermen gjengi naturen utenfor med en oppløsning skarpere enn 4K Ultra-HD - med sømløs visning.

- Den enestående bildekvaliteten byr på fantastiske muligheter. Vi kan bruke den til å direktesende foredrag og presentasjoner, sette opp et tema for seilingen, eller skape en spesiell atmosfære. Skjermen skal også brukes til å vise gjestene våre spektakulære naturbilder i et helt nytt format, sier Skjeldam.

Fakta om Hurtigrutens nye gigantskjerm
  • Verdens høyeste LED-skjerm til sjøs. Sømløs, høyoppløselig SMD LED
  • Høyde: 17,5 meter
  • Bredde: 6,5 meter
  • Samlet skjermareal: 114 m2
  • Oppløsning: 6720 x 2496 pixler
  • Pixel-tetthet (pitch): 2,6 mm
  • Produsent: Expromo
Kan vise blant annet
  • Forhåndsprodusert materiale som spektakulære naturbilder fra områdene Hurtigruten seiler.
  • Bilder tatt utenfra - for eksempel fra Hurtigrutens egne fotografer, undervannsdroner eller 360 graders panoramabilder fra kamera plassert i skipets mast.
  • Direktebilder fra forelesninger og presentasjoner som skjer om bord.
  • Lyd som følger bildet
Om Hurtigruten AS
Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Selskapet driver den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

Vinteren 2018 lanserer Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter.

Kilde: Pressemelding Hurtigruten AS
 
Vellykka verftsprøvetur for verdas fyrste hybriddrevne cruiseskip

Hurtigruten sitt fyrste ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, har i dag kome tilbake til verftet etter ein vellykka verftsprøvetur i helga. Med snødekte Sunnmørsalper som spektakulært bakteppe, blei den grøne teknologien på MS Roald Amundsen satt på prøve.

-Eg er svært fornøgd med resultatet av prøveturen. Alle tilsette her ved Kleven har saman med leverandørane gjort ein strålande jobb med å få skipet klart til prøveturen, seier Kleven-direktør Olav Nakken etter at skipet la til kai ved verftet, og legg til: - Det er veldig kjekt at vi no har kome opp på oppløpssida for levering av ekspedisjonsskipet til Hurtigruten, seier Nakken.

MS Roald Amundsen er spesialbygd for nokon av verdas mest krevjande farvatn, og blir bygd på Kleven verft i Ulsteinvik saman med søsterskipet MS Fridtjof Nansen.

Prosjektleiar hos Kleven, Asbjørn Vattøy, seier at ein verftsprøvetur er viktig for å fjerne teknisk usikkerheit.

- Med eit skip som er såpass teknisk komplisert, ikkje minst med fleire nyvinningar for å få eit miljøvennleg fotavtrykk, er det viktig for oss å verifisere at systema fungerer som planlagt, forklarar Vattøy, og legg til at verftet er inne i ei hektisk periode der interiøret om bord er i ferd med å kome på plass.

"Roald Amundsen"
RoaldAmundsen1.jpg


RoaldAmundsen2.jpg

Begge foto: uavpic.com / Tor Erik Kvalsvik via Kleven/Hurtigruten
 
Mener at å lest en plass at denne var planlagt overlevert i morgen 25. mars?

Er vel endel arbeid som gjennstår før den er heilt ferdig, så overlevering utsatt en måneds tid kanskje?
 
Kleven bekrefter at "Roald Amundsen" er ytterligere utsatt som nevnt over allerede

Dette fører til at dei to først turane er kanselerte, dvs. 17. fra Lisboa og 30. mai fra Hamburg
 
Back
Top