HSC tråden, de travle hurtigbåtene våre

Noen bilder fra september :)

Her fra Trondheim:
"Ladejarl" inn for "Terningen" som hadde feil.
1633598851572.png

Ankomst "Trondheimsfjord II" og "Trondheimsfjord I"
1633598888754.png
1633598907656.png

"Terningen" i Trondheimfjorden
1633598964317.png
 
Også noen fra Ålesund:
"Valderøy" på tur fra Nordøyane til Ålesund:
1633599376372.png

"Godøy" ankomst Valderøy:
1633599433574.png
 
"Lovund Superior" som ligger ved Måløy Verft, selges "as is" via Scandinavian Broker Services
FB_IMG_1637321833169.jpg
Foto: via SBS
 
"Frovær" er flyttet tilbake til Trondheim foreløpig, dette pga lite oppdrag og manko på kaiplass i Sandnessjøen i vintermånedene.
 
"Flying Cat 5" og...
Flying Cat 5.jpg

... og "Flying Cat 6" i Piraeus nyligt
Flying Cat 6.jpg
Begge foto: Nigel Griffiths
 
Fredrikke Tønder Olsen har i det siste blitt brukt på NEX Bodø - Sandnessjøen. Jernøy har gått Helgelandspendelen Sandnessjøen - Træna. Den har imidlertid bare sertifisering for 2,5 m bølgehøyde, noe som har ført til mange kanselleringer på Træna. De siste par dagene har ruta vært innstilt på grunn av sykdom. I realiteten har Træna derfor bare hatt ferga å stole på. Selv med noen ekstra anløp gir det problemer, dels fordi den bare går til Stokkvågen, dels fordi korrespondansen med bl.a. NEX ikke er god. Det ryktes derfor om endel frustrasjon ute på Træna. Men i kveld har Jernøy gått til Husøya og er nå på veg tilbake til Onøy.
 
Herved etterlyses det informasjon om følgende hurtigbåt:


Denne har vært ute av AIS i mange år. I dag, så tok jeg tilfeldigvis og la den inn på ny hos marinetraffic.com, og da er den plutselig tilbake i Hordaland:


Dette finner jeg ganske så usannsynlig av mange grunner. Og den er også vist under norsk flagg her fremdeles, selv om den er slettet fra NOR i 2008.
Er det noen som kan bidra med å oppklare "mysteriet"?
 
Er det noen som kan bidra med å oppklare "mysteriet"?
Jeg ser den ligger inne som en Klasse B AIS, som typisk er lystbåter. Klasse B sendere prøver å sende i ledige slotter. Dermed kan flere Klasse B AIS enheter sende i samme slot, og de kan derfor forstyrre hverandre, slik at det blir mottatt som feil MMSI nummer. Refleksjoner kan også gi bitfeil i meldingene. De fleste tilfeller av dette vil bli oppdaget ved at det blir et ikke gyldig MMSI nummer, men det kan ende opp som et gyldig, men feil nummer. Altså er det trolig en eller to lystbåter som er kilden til denne posisjonsrapporten.

Det er også mulig å legge inn feil MMSI nummer i en klasse B sender, men det er jo lite sannsynlig at det da kommer bare en posisjonsmelding.

Det er en svakhet at MMSI nummer ikke har et sjekksiffer. IMO nummer har sjekksiffer, så det er mye mindre risiko for at et klasse A fartøy blir feilaktig identifisert. Det er imidlertid ikke alle meldinger som inneholder IMO nummer, selv ikke fra klasse A fartøy.
 
Jeg ser den ligger inne som en Klasse B AIS, som typisk er lystbåter. Klasse B sendere prøver å sende i ledige slotter. Dermed kan flere Klasse B AIS enheter sende i samme slot, og de kan derfor forstyrre hverandre, slik at det blir mottatt som feil MMSI nummer. Refleksjoner kan også gi bitfeil i meldingene. De fleste tilfeller av dette vil bli oppdaget ved at det blir et ikke gyldig MMSI nummer, men det kan ende opp som et gyldig, men feil nummer. Altså er det trolig en eller to lystbåter som er kilden til denne posisjonsrapporten.

Det er også mulig å legge inn feil MMSI nummer i en klasse B sender, men det er jo lite sannsynlig at det da kommer bare en posisjonsmelding.

Det er en svakhet at MMSI nummer ikke har et sjekksiffer. IMO nummer har sjekksiffer, så det er mye mindre risiko for at et klasse A fartøy blir feilaktig identifisert. Det er imidlertid ikke alle meldinger som inneholder IMO nummer, selv ikke fra klasse A fartøy.
Amen..... Nei, jeg tror jeg skjønte det :)
Men kan ta med et lite apropos om

Denne er også oppført som klasse B hos marinetraffi.com , men kan vel neppe betegnes som et lystfartøy:


Så ingenting er skrevet i fjell, selv i AIS-verdenen. Men takk for oppklaringen. Knallbra!
 
Last edited:
Amen..... Nei, jeg tror jeg skjønte det :)
Men kan ta med et lite apropos om
Hvem som helst kan kjøpe en klasse B AIS og konfigurere den med MMSI nr. og fartøytype. Men som en rutegående ferge i et tett trafikert område burde nok denne hatt klasse A AIS. Klasse B sendere kan ha problemer med å finne ledige slotter hvis det er mange klasse A båter i området. Nå er det kommet en klasse B+, som er noe bedre på dette, men jeg kan ikke se at den er godkjent for passasjerfartøy med mer enn 12 passasjerer. https://www.cactusnav.com/files/ClassB_SOTDMA_AIS_White_Paper.pdf
 
Back
Top