Gigantkontrakt på batteriferger
Havyard Group skal levere design til sju batteridrevne ferger til Fjord1 og fem av de skal bygges ved selskapets eget verft. Havyard og Fjord1 fortsetter med dette samarbeidet om den grønne revolusjonen på de norske fjordene.
Med denne siste kontrakten har Havyard Group tretten batteriferger i ordre på eget verft og har solgt tolv design til batteriferger.
Tøffe krav
Alle fergene skal innfri tøffe krav til lavt energiforbruk under harde værforhold og design avdelingen i Havyard har lagt stor vekt på dette under utviklingen av desse designa
- Vi har «satt fergene i drift» ved bruk av avanserte simuleringsverktøy og slik kunnet optimalisere til det ytterste. Ulike operasjonsprofiler er testet og gjennomgått og vi har fått resultater som har gjort at Fjord1 har valgt oss som leverandør på design, sier Stig Magne Espeseth, leder for Havyard Design & Solution
Det er ikke bare kravene til energiforbruk som har vært tøffe. Også konkurransen om byggeoppdragene har vært hard. Flere verft både i Norge og utlandet har vært med og konkurrert om byggingen, og salgsdirektør i Havyard Lars Conradi Andersen er glad for å hale i land ordren
- Det har vært tøff konkurranse om disse oppdragene og vi får ingenting gratis. En kombinasjon av produkt, leveringstid og pris var utslagsgivende for oss, og vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet med Fjord1
Samspill for grønnere fjorder
Fergene skal brukes av Fjord1 på samband de har vunnet i Hordaland og Møre og Romsdal, med oppstart 1. januar 2020. Fjord1 sin fornyelse av flåten er unik i verdenssammenheng og er et resultat av de har vunnet en rekke anbud der tøffe krav til minimale utslipp er lagt til grunn. Norske myndigheter har krevd løsninger med null- eller lavutslippsteknologi, som et ledd i å redusere utslippene på fergeflåten, og det har ført Norge helt i forkant av utviklingen på dette feltet.
Administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland, sier at disse kontraktene bekrefter at Fjord1 er ledende innen det grønne skiftet på de norske fjordene.
- Vi holder fram med å sette standarden, og det gleder oss at vi både kan handle lokalt med norsk design og ferger som er bygget i Norge og samtidig lede an i den grønne revolusjonen.
Byggekontrakten gjelder fem 50-bilers ferger som skal operere på rutene Langevåg-Buavåg og Fedje-Sævrøy i Hordaland samt ei på Kvanne-Rykkjem og to på Edøya-Sandvika på Nordmøre. Designkontrakten på de to 80-bilersfergene gjelder sambandet Seivika-Tømmervåg på Nordmøre.
Havyard Group skal levere design til sju batteridrevne ferger til Fjord1 og fem av de skal bygges ved selskapets eget verft. Havyard og Fjord1 fortsetter med dette samarbeidet om den grønne revolusjonen på de norske fjordene.
Med denne siste kontrakten har Havyard Group tretten batteriferger i ordre på eget verft og har solgt tolv design til batteriferger.
Tøffe krav
Alle fergene skal innfri tøffe krav til lavt energiforbruk under harde værforhold og design avdelingen i Havyard har lagt stor vekt på dette under utviklingen av desse designa
- Vi har «satt fergene i drift» ved bruk av avanserte simuleringsverktøy og slik kunnet optimalisere til det ytterste. Ulike operasjonsprofiler er testet og gjennomgått og vi har fått resultater som har gjort at Fjord1 har valgt oss som leverandør på design, sier Stig Magne Espeseth, leder for Havyard Design & Solution
Det er ikke bare kravene til energiforbruk som har vært tøffe. Også konkurransen om byggeoppdragene har vært hard. Flere verft både i Norge og utlandet har vært med og konkurrert om byggingen, og salgsdirektør i Havyard Lars Conradi Andersen er glad for å hale i land ordren
- Det har vært tøff konkurranse om disse oppdragene og vi får ingenting gratis. En kombinasjon av produkt, leveringstid og pris var utslagsgivende for oss, og vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet med Fjord1
Samspill for grønnere fjorder
Fergene skal brukes av Fjord1 på samband de har vunnet i Hordaland og Møre og Romsdal, med oppstart 1. januar 2020. Fjord1 sin fornyelse av flåten er unik i verdenssammenheng og er et resultat av de har vunnet en rekke anbud der tøffe krav til minimale utslipp er lagt til grunn. Norske myndigheter har krevd løsninger med null- eller lavutslippsteknologi, som et ledd i å redusere utslippene på fergeflåten, og det har ført Norge helt i forkant av utviklingen på dette feltet.
Administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland, sier at disse kontraktene bekrefter at Fjord1 er ledende innen det grønne skiftet på de norske fjordene.
- Vi holder fram med å sette standarden, og det gleder oss at vi både kan handle lokalt med norsk design og ferger som er bygget i Norge og samtidig lede an i den grønne revolusjonen.
Byggekontrakten gjelder fem 50-bilers ferger som skal operere på rutene Langevåg-Buavåg og Fedje-Sævrøy i Hordaland samt ei på Kvanne-Rykkjem og to på Edøya-Sandvika på Nordmøre. Designkontrakten på de to 80-bilersfergene gjelder sambandet Seivika-Tømmervåg på Nordmøre.