Fjord 1 - Bygg nr. 136-140 ved Havyard Ship Technology, Havyard 936 "Hadarøy/Suløy/Giskøy/Rovdehorn/Skopphorn"

Refvik

Administrator
Staff member
Havyard vant storkontrakten på fem ferjer

Havyard innfrir knallharde miljøkrav og får både levere design, utstyr og bygge de fem nye Fjord1-ferjene. Samlet kontraktsverdi er i overkant av en milliard kroner.

Havyard Ship Technology har alt tre ferjer under bygging ved verftet i Leirvik i Sogn og tar med denne totalleveransen virkelig steget inn i transportmarkedet og ikke minst blir konsernet en ledende leverandør av elektriske ferjer.

- Vi har dratt nytte av den samlede kompetansen vi har som maritimt teknologikonsern der alle disipliner har vært involverte i samarbeid mellom forretningsområdene Design & Solution, Ship Technology og Power & Systems. Dette har vært avgjørende for at vi kunne tilby en totalløsning som innfridde de svært strenge miljøkravene til disse ferjene, sier konsernsjef Geir Johan Bakke.

Han er glad for at Havyard bidrar og tar del i den grønne revolusjonen innen dette feltet.

- Med disse ferjene tar vi i bruk mulighetene som ligger i digitalisering og gir både oss og Fjord1 et solid fotfeste i framtida og den fjerde industrielle revolusjonen.

Havyard Design & Solutions har en virtuell modelltank der man har kjørt kontinuerlige datasimuleringer på skrogutforming, og der det er testet hundrevis av forskjellige skroglinjer for å optimalisere energiforbruket i disse sambanda.

- Og nå kan vi levere ei ferje som går på batteri hele overfartstida.

Havyard har bred kompetanse samlet fra utvikling og bygging av skip til bruk i offshore, havvindindustri, fiskeri og havbruk. I dette arbeidet har man også brukt big data knyttet til energiforbruk, sjøegenskaper, vind, strøm og bølger. Det er erfaring man har dratt direkte nytte av i arbeidet med batteriferjene.

Leder for FoU-arbeidet i Havyard, Kristian Voksøy Steinsvik, forteller at Havyard har bygget opp datamodeller for disse spesifikke ferjesambanda der man ser på de ulike fasene av overfarten og også kombinerer det med ulike værdata.

- Miljøkravene til de helelektriske ferjene gjorde at vi måtte gå ekstremt til verks for å spare energi. Da kunne vi bruke de verktøyene vi har utviklet over tid og brukt i andre segment. Med disse verktøyene får vi gjort detaljerte og pålitelige beregninger med mange variasjoner, og nå fikk vi belønning for at det ikke er nytt for oss å være involverte i designprosesser med strenge miljøkrav.

Alt utstyr på batteri

Tre av ferjene skal inn på strekninga Hareid-Sulesund og to på Magerholm-Sykkylven, begge strekningene i Møre og Romsdal. Ferjene er 111 meter lange og skal ta 120 biler.

I arbeidet med utviklingen av ferjene tar man også steg i retning av autonome fartøy. Blant annet blir dataverktøy brukt til å drive ferjene på en mest mulig energieffektiv måte uavhengig av hvem som er på broa.

Alt utstyr på ferjene er lagt opp til å gå på batteri, samtidig er det full backup med dieseldrift ved lengre strømstans.

Havyard Design & Solutions leverer design og engineering, Havyard Ship Technology skal bygge ferjene mens Power & Systems leverer hybrid framdriftssystem, broløsninger og automasjon, batterisystem, laddesystem og elektriske system.

- Havyard har dermed totalpakken som skal sørge for sikker og optimal operasjon av ferjene både til effektiv framdrift, lading, håndtering og navigering, sier EVP Power & Systems, Tor Leif Mongstad.

Dagfinn Neteland, administrerende direktør i Fjord1 sier det var tøff konkurranse om disse kontraktene, men at det til slutt ble Havyard Groups kvalitet, sine leveringstider og som alltid pris, som var utslagsgivende.

Havyard%20936a.jpg

Havyard 936a.jpg

Havyard%20936b.jpg


Havyard 936b.jpg


Havyard 936c.jpg

Havyard%20936c.jpg

Illustrasjoner: Havyard Design & Solution
 
Last edited:
Bygg nr. 59 ved Cemre Shipyard, som er Havyard Ship Technology sitt bygg nr. 136, blei sjøsatt idag

Dette er den første av Hareid-Sulesund fergene...
Havyard 934.jpg


havyard-cemre-fjord1-2.jpg

Begge foto: Ukjent via Cemre Shipyard
 
Fjord 1 har vert tidlig ute med namn på nybygg i det siste, er ganske så sikker desse også har fått namn allereie.

Noken som veit kva det blir?
 
Andre ferge i denne serien, Cemre bnr. 60 "Suløy" er sjøsatt
Suloy1.jpg


Suloy2.jpg

Foto: Ukjent via Cemre Shipyard
 
Tredje ferge i denne serien, Cemre bnr. 61 "Giskøy" sjøsatt idag
Giskoy.jpg

Foto: Ukjent via Cemre Shipyard
 
Ser på AIS at slepebåten "Amber II" har gått frå Cemre med destinasjon "Leirvik in Sogn," der dei skal vere framme 5. november kl 0800. Det er vel "Giskøy" som er under slep, eller har Havyard fleire skrog som er leverte no?

mvh Passasjer 1
 
Take a sneak peek on board the new Hareid-Sulesund ferry
14.December, 2018

Today, Havyard Group will hand over the first new ferry for the Hareid-Sulesund route. It will not start ordinary operations until the new year, but you can already see what things are like on board.

This ferry service transported almost 850,000 vehicles last year and is one of the busiest services in Norway.

'It is both fun and exciting to deliver a product that affects the lives of so many people,’ says Geir Johan Bakke, CEO of Havyard Group.

The ferry that is handed over to Fjord1 today is a Havyard 836 design, and the first of three new ferries that will be delivered one after the other this winter for the Hareid-Sulesund route. This is also the first of a series of 12 ferries where Havyard Group delivers the design, propulsion and bridge solutions, as well as building the ferry.

Green shift on the fjords

CEO Geir Johan Bakke says that with these ferries, Havyard draws on the group’s overall expertise and collaboration between the design, electrical and yard entities.
  • ‘This way, we have managed to develop ferries with extremely low energy consumption.’
  • ‘With our digital models, we let the ferry operate a virtual service. That allows us to optimise the hull in relation to the ferry's route and how it will be used. We consider hull lines, weight and equipment, currents, waves and wind conditions. This means we can hand over ferries with extremely low energy consumption.’
  • ‘As a bonus, on this route, all the cars on board could be called “electrical” cars, since they are transported using electrical power and batteries.’
  • ‘We deliver designs with electrical systems that ensure that the ferries are operated as economically as possible in terms of energy consumption, and the system helps the crew by suggesting how they can optimise consumption.’
Havyard Ship Technology has delivered several battery-powered ferries in the past, and these twelve new battery-powered ferries are Havyard products through and through. This makes Havyard the biggest and leading player in the green shift on the Norwegian fjords and thereby in the world.

Extremely low energy consumption

Norwegian Electric Systems delivers the bridge, automation and electrical power system, and Havyard Design & Solutions is responsible for the design. Executive Vice President of Havyard Design & Solutions, Stig Espeseth, explains that in their work on the ferries, they have used their experience of hull adaptation and digital testing of hulls in other segments such as offshore vessels, support vessels for offshore wind farms and now, finally, also the development of Kystruten.

The ferries crossing the Sulafjord transport 120 cars while consuming the same amount of energy as eight or nine medium-sized electrical cars.

The ferries will run on batteries during normal operation, but they have also been equipped with biodiesel as back-up. The ferries also have tools that help the crew to keep an extra eye on energy consumption.

Kilde og fleire bilder: Havyard

"Hadarøy"
doc_1738_4.jpg

Foto: Tor Erik Kvalsvik via Havyard
 
Ser ut til å bli "Hadarøy", "Norangsfjord" og "Glutra" som starter opp Hareid-Sulesund for Fjord 1 fra i morgen siden kun ei av dei tre nye fergene er klare...

"Norangsfjord" kommer fra Sykkylven-Magerholm sambandet kor "Årdal" tar over nå og etterkvart "Lifjord...
 
"Glutra" ligger ved kai på Magerholm mens "Tidefjord" går i Hareid-Sulesund ruta...
 
Andre ferga for Magerholm-Sykkylven, altså bnr. 140 får namnet "Skopphorn"
 
Back
Top