Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2023/2024/2025/2026/2027

Peter

Active Member
Flere anbud på gang i Nordland, det var ikke mulig å legge inn flere i oversikten i starten av den forrige tråden som omhandler 2021/2022

Anbud 1: Båtruten i Reinefjorden. Her skal skal operatøren eie fartøyene og her er det krav om elektrisk drift.
Driftsperiode: 01.01.2023-31.12.2032. Tilbudsfrist: 17.11.2021.
Både hovedfartøy og reservefartøy skal være kjølstrakt etter 2013.
doffin / mercell

Anbud 2: Hurtigbåtrutene Bodø-Væran og Bodø-Gildeskål.
Driftsperiode: 01.01.2024-31.12.2033. Tilbudsfrist: 16.03.2022
Krav til fartøy (utdrag): Hovedfartøyer: 30knop, 130 passasjerer, 10 sykler, 5 kajakker og 10 europaller. Kjølstrekt etter 01.01.2022 og minimum LOA 32meter.
Reservefartøy: Innen 4timer, 30knop, 130 passasjerer, 10 europaller. Kjølstrekt etter 2018.
doffin/mercell Norled melder å ha fått dette. 2 nybygg, reserve ukjent.

Anbud 3: Hadselbassenget
Driftsperiode: 01.07.2023-30.06.2033 ingen opsjoner
Tilbudsfrist: 27.04.2022
Fartøykrav (utdrag): bygd etter 2013, 8PBE, 48passasjerer.
Reservefartøy: Skyssbåt daglig og ferje hver tredje dag.
doffin/mercell Boreal melder å ha fått dette, "Hanøy" fortsetter som hovedfartøy.

Anbud 4: Ferjesambandet Melbu-Fiskebøl
Driftsperiode: 01.01.2024-31.01.2026 + 1 år opsjon. Tilbudsfrist: 11.05.2022.
Fartøykrav (utdrag), både hoved og reserve: 60 PBE, 5 VTE, 200 passasjerer, bygd etter 1998, lukket og ha thrustere. Reserveferje skal være på plass innen 8 timer.
doffin/mercell. Torghatten Nord er vinner her. https://bodøposten.no/videreforer-melbu-fiskebol-som-i-dag/
Vesterålen Online melder om "Malangen" som hovedferje.

Anbud 5: Ferjesambandene Stokkvågen-Træna og Stokkvågen-Onøy-Sleneset-Lovund
Driftsperiode: 01.01.2023-31.01.2026 + 1 år opsjon. Tilbudsfrist: 02.06.2022
Fartøykrav (utdrag), både hoved- og reservefartøy: 50 PBE, 6 VTE, 200 passasjerer, bygd etter 2000, være lukket, ha thrustere og ha kiosk. Reservefartøyet skal være på plass innen 8 timer.
doffin/mercell Boreal fortsetter her med "Husøy", "Lovund" og "Lurøy". reserveferje: ukjent, men dagens reserve, "Sigrid", er for gammel.

Anbud 6: Sandnessjøen-Dønna-Løkta og Søvik-Austbø-Herøy-Brasøy
Driftsperiode: 01.01.2023-31.01.2026 + 1 år opsjon. Tilbudsfrist: 13.06.2022
Fartøykrav (utdrag) Sandnessjøen-Dønna-Løkta: A-rute 70 PBE, 6 VTE, 250 passasjerer. B-rute 50 PBE, 6 VTE, 200 passasjerer. Pendelferjer med baugvisir og thrustere
Fartøykrav (utdrag) Søvik-Austbø-Herøy-Brasøy: Hovedferjer 50 PBE, 6 VTE, 200 passasjerer. Pendelferjer med baugvisir og thrustere.
Fartøykrav (utdrag) Reserveferje: Innen 8 timer, 50 PBE, 6 VTE, 200 passasjerer. Pendelferje med baugvisir og thrustere.
doffin/mercell
Helgelands blad melder at dette gikk til Norled. "Høgsfjord", "Folgefonn", "Foldøy" og "Sjernarøy". reserve: muligens "Vikingen"

Anbud 7: Vennesund-Holm
Driftsperiode: 01.07.2023-30.06.2026 + 2x 3 måneder opsjon. Tilbudsfrist: 11.01.2023
Fartøykrav (utdrag) Hovedferje: Hybrid/elektrisk, 60PBE, 6VTE, 199PAX, lukket pendelferje med thrustere, salong over dekk, kiosk(kan være selvbetjent).
Fartøykrav (utdrag) Suppleringsferje: 1/6-31/8, 60PBE, 6VTE, 199PAX, lukket pendelferje med thrustere, kiosk(kan være selvbetjent)
Fartøykrav (utdrag) Reserveferje: Innen 6 timer, 60PBE, 6VTE, 199PAX, lukket pendelferje med thrustere, kiosk(kan være selvbetjent)
doffin/mercell Torghatten Midt, "Heilhorn" og "Lysingen"

Anbud 8: Horn-Andalsvåg, Horn-Igerøy og Igerøy-Tjøtta
Driftsperiode: 01.07.2023-30.06.2026 + 3+3 måneder opsjon. Tilbudsfrist: 08.02.2023
Fartøykrav (utdrag) Horn-Andalsvåg: Hybrid/elektrisk, 50PBE, 5VTE, 190PAX, pendelferje med thrustere, kiosk(kan være selvbetjent).
Fartøykrav (utdrag) Horn-Igerøy: 50PBE, 5VTE, 190PAX, lukket pendelferje med thrustere, kiosk(kan være selvbetjent)
Fartøykrav (utdrag) Igerøy-Tjøtta: 50PBE, 5VTE, 190PAX, lukket pendelferje med thrustere, kiosk(kan være selvbetjent)
Fartøykrav (utdrag) Reserveferje: Innen 6 timer, 50PBE, 5VTE, 190PAX, pendelferje med thrustere, kiosk(kan være selvbetjent)
doffin/mercell Torghatten Midt, "Hornstind" og "Torgtind"

Anbud 9: Svolvær-Skrova-Skutvik
Driftsperiode: 01.02.2024-31.01.2026, opsjon på nattavganger Svolvær-Skutvik. Tilbudsfrist: 24.03.2023
Fartøykrav (utdrag) Hovedferje: 50PBE, 4VTE, 190PAX, lukket ferje med thrustere, bygd i 2011 eller nyere, kiosk(kan være selvbetjent).
Fartøykrav (utdrag) Reserveferje: Innen 12 timer, 50PBE, 4VTE, 190PAX, lukket ferje med thrustere, bygd i 2004 eller nyere, kiosk(kan være selvbetjent)
doffin/mercell Torghatten Nord

Anbud 10: Svolvær-Skrova-Skutvik
Driftsperiode: 01.02.2026-31.01.2036, opsjon på nattavganger Svolvær-Skutvik. Tilbudsfrist: 25.05.2023
Fartøykrav (utdrag) Hovedferje: 50PBE, 4VTE, 190PAX, lukket ferje med thrustere, bygd i 2011 eller nyere, kiosk(kan være selvbetjent).
Fartøykrav (utdrag) Reserveferje: Innen 12 timer, 50PBE, 4VTE, 190PAX, lukket ferje med thrustere, bygd i 2011 eller nyere, kiosk(kan være selvbetjent)
doffin/mercell

Anbud 11: Stokkvågen-Onøy-Sleneset-Lovund og Stokkvågen-Onøy-Træna-Selvær
Driftsperiode: 01.02.2027-31.01.2037. Tilbudsfrist: 20.11.2023
Fartøykrav (utdrag) Stokkvågen-Lovund: Ferje 1: 60PBE, 8VTE, 240 pass. Ferje 2: 50PBE, 6VTE, 190pass.
Fartøykrav (utdrag) Stokkvågen-Træna: 50PBE, 6VTE, 190 pass
Fartøykrav (utdrag) reserve: innen 8timer, 50PBE, 6VTE, 190 pass.
Alle ferjene skal være lukkede pendelferjer med thrustere, bygd etter 2012.
doffin/mercell Norled, 3 nybygg

Anbud 12: Sund-Horsdal-Sør Arnøy og Ørnes-Vassdalsvik-Meløysund-Bolga-Støtt
Driftsperiode: 01.02.2025-31.01.2035. Tilbydsfrist: 21.02.2024
Fartøykrav (utdrag) Gildeskål: 01.02.25-31.01.27: 35PBE, 4VTE, 101 pass. bygd i 1993 eller nyere. Fra 01.02.27: 50PBE, 6VTE, 150 pass, bygd i 2010 eller nyere
Fartøykrav (utdrag) Ørnes/Meløy: 01.02.25-31.01.27: 28PBE, 4VTE, 95 pass, bygd i 1993 eller nyere. Fra 01.02.2027: 40PBE, 4VTE, 150 pass, bygd i 2010 eller nyere.
Fartøykrav (utdrag) reserveferje: Innen 12 timer, samme krav som hovedfartøy.
doffin/mercell
 
Last edited:
Hører at Torghatten Midt har levert inn anbud på ei ferjestrekning nordpå, da med "Hornstind" som fartøy.
 
Anbud 4: Ferjesambandet Melbu-Fiskebøl
Driftsperiode: 01.01.2024-31.01.2026 + 1 år opsjon. Tilbudsfrist: 11.05.2022.
Fartøykrav (utdrag), både hoved og reserve: 60 PBE, 5 VTE, 200 passasjerer, bygd etter 1998, lukket og ha thrustere. Reserveferje skal være på plass innen 8 timer.
doffin/mercell

Da var iallfall Tysfjord ferdig der, den er vel fra 92/93?
 
Anbud 4: Ferjesambandet Melbu-Fiskebøl
Driftsperiode: 01.01.2024-31.01.2026 + 1 år opsjon. Tilbudsfrist: 11.05.2022.
Fartøykrav (utdrag), både hoved og reserve: 60 PBE, 5 VTE, 200 passasjerer, bygd etter 1998, lukket og ha thrustere. Reserveferje skal være på plass innen 8 timer.
doffin/mercell

Da var iallfall Tysfjord ferdig der, den er vel fra 92/93?
Takk oppdatering
 
Hører at Torghatten Midt har levert inn anbud på ei ferjestrekning nordpå, da med "Hornstind" som fartøy.
Hvis Nordland fylkeskommune tar ut alle opsjonene på "Lille Helgelandspakken" så er vel "Hornstind", "Torgtind", "Torghatten", "Heilhorn"og "Lysingen" opptatt ut juni 2023...
 
Hvis Nordland fylkeskommune tar ut alle opsjonene på "Lille Helgelandspakken" så er vel "Hornstind", "Torgtind", "Torghatten", "Heilhorn"og "Lysingen" opptatt ut juni 2023...
Hvis "Hornstind" havner nordpå, så må vel Torghatten Midt skaffe seg en 50-60 PBE ferje som enten kan gå Vennesund-Holm eller Igerøy-Tjøtta sommeren 2023.
 
Hvis "Hornstind" havner nordpå, så må vel Torghatten Midt skaffe seg en 50-60 PBE ferje som enten kan gå Vennesund-Holm eller Igerøy-Tjøtta sommeren 2023.
Hei

Med tanke på alle anbud THN har sikret seg med ferjer med 50-60 pbe, har eg vanskelig å sjå for meg at det går ihop.
 
Ligger på Kolvereid etter endt vikar for Olav Duun.

Om hun skal i sommerrute, må dem jo finne annen sommerforsterkning for Vennesund-Holm
Ja, Olav Duun måtte inn på ruten litt tidligere enn først meldt, Lysingen plagdes med baugportene. Ble en liten times forsinkelse på ruten.

Har Torghatten Nord noe ledig da? Må vel være en lukket ferje på Vennesund-Holm.
 
Litt offtopic, men i sak til hovedutvalg veg i Trøndelag fylkeskommune drøftes om Ramtind kan være erstatter for Frøyaferga ift kapasitetsøkning. Operatør har tydeligvis tilbudt dette. Av saken framgår det også at Ramtind etterspørres som fartøy både av Nordland fylkeskommune og andre operatører. Konklusjonen blir at Ramtind ikke leies inn sommeren 2022. Får vi se et comeback på Igerøy-Tjøtta kanskje?
https://opengov.360online.com/Meetings/TRONDELAG/Meetings/Details/1961647?agendaItemId=212559
 
Back
Top