Ferge og Fergesamband

Mens søsteren "Melshorn" ligger i opplag litt lengre nord i fylket. Noen som vet planen med henne? Ho må vel bort fra Sortland før sommer?
DSCN7338.JPG
 
En av dei mange passasjerfergene som går i rute mellom Rio de Janeiro og Niteroi, "Urca III"

Vil tru det 'rare' styrehuset med alle vinduer oppover er pga at den seiler svært nær innflygning til Santos Dumont flyplassen som man ser i bakgrunnen
UrcaIIIa.jpg


UrcaIIIc.jpg

Begge foto: Oddgeir Refvik
 

TV-Report om Smedegaarden og siste Bilder av ØLEN
 
Ferjebru på vei til ukjent destinasjon i Norge.
Dette er ingen fergebru, det er en 21 meter lang veibru som Statens Vegvesen bruker når feks ei bru skal ordnes eller bygge nytt, så legges denne over eller ved siden av. Eller om det er tung transport over ei bru som ikke er dimensjonert for tyngden som denne filmen viser, rekkverket er demontert på filmen.
 

Attachments

  • Snapchat-1070719195.mp4
    50.5 MB
Motorbytte for å redusere utslipp. Ikke elektriske i denne omgang, men motorbytte er gjort med tanke på mulighet for ombygging til batteridrift senere. Nullutslippskrava er per nå ikke gjeldene før 2026, The Fjords ønsker å elektrifisere Veøy og Bolsøy til nytt løyve fra 2026, men politikerne synes fartøyene er for gamle og har derfor inntil videre frarådd tildeling av nytt løyve.
Det er ikke byttet motorer på Bolsøy, kun overhalt etter havari i forbindelse med utrusing.
 
Kan se ut som om MF Melfjord er på tur til Helgeland destinasjon Jektvik
er dette for og overta ruta til MF Rødøy og frigjøre den til Nesnasambandene?
Noen som vet
 
Da stemte ryktene,,,,,,,,
håper fergesituasjonen på Nesna blir litt mer normal nå etter lang tid med bare trøbbel for de reisende og mannskap
det ryktes også¨at MF Melfjord er solgt noen som vet noe om det?
 
Da stemte ryktene,,,,,,,,
håper fergesituasjonen på Nesna blir litt mer normal nå etter lang tid med bare trøbbel for de reisende og mannskap
det ryktes også¨at MF Melfjord er solgt noen som vet noe om det?
Må jo i så tilfelle være til utlandet.
 
Nokon som veit om det er fast praksis på problem som kan komme der det er ferjer med større kapasitet enn anbodskrava?? På Nesna var det vel krav om ferje på min. 50 pbe, men Vardehorn tek over det doble. Kan dei då seie stopp når det har komme 50 bilar ombord, eller må dei fylle på så lenge det er dekksplass? Ferjestørrelsen har økonomiske konsekvensar (drivstoff, premie på sjøforsikringa osv.) Om rederiet må betale dette, subsidierar dei vel fylket for utgiftene til større ferje????
 
Nokon som veit om det er fast praksis på problem som kan komme der det er ferjer med større kapasitet enn anbodskrava?? På Nesna var det vel krav om ferje på min. 50 pbe, men Vardehorn tek over det doble. Kan dei då seie stopp når det har komme 50 bilar ombord, eller må dei fylle på så lenge det er dekksplass? Ferjestørrelsen har økonomiske konsekvensar (drivstoff, premie på sjøforsikringa osv.) Om rederiet må betale dette, subsidierar dei vel fylket for utgiftene til større ferje????
Utklipp fra kontrakten:

Fartøyenes fulle transportkapasiteter skal benyttes i ruteproduksjonen, også om disse kapasiteter er høyere enn de minimumskrav gitt i konkurransegrunnlaget.
 
Nokon som veit om det er fast praksis på problem som kan komme der det er ferjer med større kapasitet enn anbodskrava?? På Nesna var det vel krav om ferje på min. 50 pbe, men Vardehorn tek over det doble. Kan dei då seie stopp når det har komme 50 bilar ombord, eller må dei fylle på så lenge det er dekksplass? Ferjestørrelsen har økonomiske konsekvensar (drivstoff, premie på sjøforsikringa osv.) Om rederiet må betale dette, subsidierar dei vel fylket for utgiftene til større ferje????
Fjord1 Satte inn Ivar Aasen på Solholmen/Mordalsvågen og sperret av begge rampene da de hadde nok plass til å oppfylle kravet uten å bruke de.
det ble veldig mye styr ut av det, for det var masse biler som sto igjen hver dag,
det endte vel med at Fjord1 måtte ta i bruk rampene.

 
Back
Top