Change of Pilot-Service - Buksér og Berging is moving to Bremerhaven LOS 125, LOS 126 & LOS 129

patagonia

Active Member
Change of Pilot-Service

11. Januar 2019 · Christian Eckardt (translation)

From February 1st the harbor pilots in Bremerhaven are no longer transported on the transfer boats "Jasmund", "Bergen" and "Öllermann" of the Lotsbetrieb GmbH Mecklenburg-Vorpommern to their missions.
The Europe-wide tender for the Lotsenversetzdienst in Bremerhaven has now won the joint venture of the German Offcon GmbH (Kappeln) and Buksér og Berging AS (Norway). The contract has a term of 60 months with an option for another 36 months. The order volume amounts to approximately 2,5 million euros and covers approximately 10.800 operational trips annually.
In the future, three 15-meter "Pilot 1620" displacement boats of the Finnish manufacturer Kewatec, which Buksér og Berging AS will provide, will be used on the Weser. They are currently being prepared in Kappeln (D) for their duties and then operate under the German flag. CE / bek

Source: THB
 
Last edited:
csm_16523867_016_16582184_pi_16588423_72ef1c4595.jpg
Soon under German flag and with new names on the Weser in action: the three new pilotboats of the type "Pilot 1620", Photo: Offcon
 
A move to Bremerhaven seems to be the solution yes:

Her sender eieren de omstridte losbåtene til Tyskland

En dødsulykke i Finland utløste full strid om tre av de norske losbåtene. Nå er floken løst.

Striden rundt tre av Norges nyeste losbåter har pågått i over ett år.

Fredag 8. desember i fjor kantret en losbåt utenfor Helsingfors i Finland, og de to som var om bord omkom.

Havarikommisjonen kom i fjor til at ulykken skyldtes flere uforutsette forhold.

Losbåten, en Kewatec Pilot 1500, var av lignende type som de som da var stasjonert på Viksøy i Sund, Egersund og Tananger i Rogaland, som er av typen Kewatec Pilot 1620.

Det vil si at de norske båtene var noe lengre, og omtrent fire tonn tyngre enn båten som kantre i Finland.

Johannes Sivertsen, leder i Norsk losforbund, ba umiddelbart etter ulykken om at de norske båtene skulle legges i ro, i frykt for at noe lignende skulle skje her.

Da ble han ikke hørt.

Losdirektør Erik Blom i Kystverket mente båtene var trygge.

Krenget i Korsfjorden
To måneder senere snudde han, og beordret de tre norske båtene til kai.

Beslutningen kom etter at en av losbåtene hadde havnet i en situasjon som ble beskrevet som ubehagelig i Korsfjorden:

Losbåten fra Viksøy i Sund syd-øst for Bergen i Hordaland, fikk om lag 15 graders krengning da den kom inn i propellstrømmen til et skip, opplyste Bukser og Berging.

Skal operere i Tyskland
I juni i fjor snudde losdirektør Blom igjen, og beordret de omstridte losbåtene tilbake i drift.

Det skjedde etter protester både fra verneombud og tillitsvalgte.

Nå har Bukser og Berging, som vant anbudet på tilbringertjenesten for loser da tjenesten ble konkurranseutsatt fra Kystverket, sendt båtene til Tyskland.

– Båtene får base i Bremerhaven og skal sørge for transport av havnelosene inn og ut til skip som anløper Bremerhaven, skriver Jon Steinar Danielsen i Bukser og Berging i en e-post til Sysla.

Roligere farvann
Den fungerende sjefen i selskapet med hovedkontor på Lysaker er til vanlig finansdirektør i selskapet.

– Hvorfor sender dere akkurat disse båtene til Tyskland?

– Vi trengte tre fartøy for Bremerhaven-kontrakten. Det beste er da tre søsterbåter, og 1820-båtene ble unødvendig store og dyre i drift. De eldre fartøyene overtatt fra Kystverket var ikke aktuelle og nybygg rakk vi ikke, skriver Danielsen.

Dermed er floken løst.

Båtene er allerede seilt ned, og tar fatt på den nye kontrakten i dag, 1. februar, skriver han.

Bukser og Berging eier halvparten av selskapet Deutsche Lotsenboot Reederei GmbH i Tyskland.

Rederiet har fått en fem års kontrakt, med opsjon på tre år til, i Bremerhaven.

Den andre eieren er tyske Offcon GmbH med hovedkontor i Kappeln, som vil stå for den daglige driften.

– I forhold til den losbåtkjøringen vi har kysten rundt i Norge for Kystverket, blir dette mer i kategorien «taxibåt-kjøring», skriver Danielsen.

Det er betydelig roligere farvann ut fra Bremerhaven enn på norskekysten.

Fornøyd med de nye båtene
Johannes Sivertsen i Norsk losforbund, som fagorganiserer losene, sier hans medlemmer er fornøyde med at de omstridte båtene ikke lenger er i drift langs norskekysten.

– Jeg tror båtene nå er kommet til en plass der de er bedre egnet, sier han til Sysla.

De 10 nye losbåtene Bukser og Berging har fått levert de siste to årene, er losene veldig fornøyde med, sier han.

– Det er moderne båter, som er større og tyngre. Losene har ingen betenkeligheter med å bruke dem.

Kilde: Sysla Maritime

"Los 125", "Los 126" og "Los 129"
losbaater-kappeln.jpg

Foto: S. Jacobsen
 
Back
Top