Bastø Fosen, Bygg nr. 42 ved Sefine Shipyard, MM 139 FD EL "Bastø Electric"

Synes nå det er reint lureri å kalle det for Electric, akkurat som med Nesoddbåtene som likssom har blitt El båter, nonsens...
Kall det for det der er, nemlig Hybrid.
Man kan jo veksle mellom diesel og batteri akkurat så ofte man vil, uten at noen merker noen ting.
 
De klarer vel bare 1-2 timer på batteri, så det ville blitt litt stress å gå rent elektrisk :) (fra Tyrkia). Det er ikke alle kaier som kan levere 7 MW heller (Ikke engang Moss ennå)
 
Last edited:
Har du et eksempel på "state of the art" ?
Tja, de fleste andre ferger med denne typer styrhus har jo en stol til utkikk og en til fører som kan snues og justeres i skipets lengderetning. Man klarer seg da med ett sett manøverhendler. Her har man jo spandert på seg dobbelt sett både med hendler og stoler, slik at man uansett må reise seg og gå rundt pultene når man bytter seilingsretning, da kunne man vel like godt laget en posisjon i hver ende og fått enda bedre oversikt? Men men, er vel kanskje noe rederiet har ønsket? Det blir i såfall helt motsatt av Fjord1 sin strategi der man ønsker at alle fergene skal være noe lunde like i styrhuset, slik at navigatørene enklere kan gå fra båt til båt. Her bygger man en 4. ferge som ser ut til å være av samme design som de 3 forrige, men innfører et helt nytt konsept i styrehuset.

Synes nå det er reint lureri å kalle det for Electric, akkurat som med Nesoddbåtene som likssom har blitt El båter, nonsens...
Kall det for det der er, nemlig Hybrid.
Man kan jo veksle mellom diesel og batteri akkurat så ofte man vil, uten at noen merker noen ting.
Akkurat det tror jeg vi skal være glade for Knut, den første batteriferga Ampere har hatt veldig mye driftsavbrudd på grunn av sviktende lading og mangel på tilstrekkelig diesel-backup. Jeg vil tro det offentlige på en eller annen måte fører regnskap over hvor mye diesel som benyttes på ferger som i utgangspunktet skal gå på batteri. Er det forresten noen som vet hvilken type dieselgeneratorer Bastø Electric har?
 
  • Like
Reactions: Jan
Er på ingen måte uenig i det, og generelt en stor fan av denne nye teknologien. Det er mere det at man ikke vil kalle det for hva det
egentlig er jeg reagerer på, i mange rederier for tiden. Man skal jo helt fremstå som helt lysegrønne.
Man vil jo i dag ikke finne på å kalle en bil med både batterier og motor for en El bil? Det er og blir en hybrid, som er flott som det er.
 
Er det forresten noen som vet hvilken type dieselgeneratorer Bastø Electric har?
The latest in the class, Basto VII, to be launched in December of 2019, will be powered by four Cummins QSK50 IMO Tier III diesel-powered generator sets, two in each end and each producing 1290 kWm. The electrical system will power motors mounted atop two 360 degree electrically driven azimuth thrusters, one in each end of the ferry. These are turning Kongsberg AZP100-L-CP-F TME22 azipull drives.

Propulsion thruster, azimuth FCM AZP 100 CP Kongsberg Maritime AS - Propulsion
Propulsion thruster, azimuth ACM AZP 100 CP Kongsberg Maritime AS - Propulsion
Main generator engine 2FCM(4) QSK50 Cummins Inc.
Main generator engine 2FCM(3) QSK50 Cummins Inc.
Main generator engine 1ACM(2) QSK50 Cummins Inc.
Main generator engine 1ACM(1) QSK50 Cummins Inc.
 
Last edited:
Er på ingen måte uenig i det, og generelt en stor fan av denne nye teknologien. Det er mere det at man ikke vil kalle det for hva det
egentlig er jeg reagerer på, i mange rederier for tiden. Man skal jo helt fremstå som helt lysegrønne.
Man vil jo i dag ikke finne på å kalle en bil med både batterier og motor for en El bil? Det er og blir en hybrid, som er flott som det er.
Rent teknisk er alle EL-fergene (unntatt Ampere) plug-in-hybrider. Men kontraktene har krav til grad av elektrifisering. Normalt er vel kravet mellom 90% og 98%. Dette er etter min mening et godt kompromiss mellom klimahensyn og regularitet. Når alt er på plass er det og for rederiet best å kjøre elektrisk pga. lavere driftskostnader.
 
Rent teknisk er alle EL-fergene (unntatt Ampere) plug-in-hybrider. Men kontraktene har krav til grad av elektrifisering. Normalt er vel kravet mellom 90% og 98%. Dette er etter min mening et godt kompromiss mellom klimahensyn og regularitet. Når alt er på plass er det og for rederiet best å kjøre elektrisk pga. lavere driftskostnader.
Ikkje minst gir det backup i tilfelle der det må assisteres ved hendelser, avvente av vær og omlagte ruter.
Skal vi tru om Hareid-Solavågen hadde vore mulig med 100% elektrisk drift i den grad det blei gjort?
 
Back
Top