Men hvor skal strømmen komme fra? Det vil jo gå mer enn dobbelt så mye strøm i forhold til å lade en batteriferge (som jeg tror vil være fullt mulig i 2026)Hydrogenen skal i følge artikkelen produseres i Bodø. Det må vi vel kalle kortreist!
Vestfjorden er nok eit av dei få samband i landet, der bruken av hydrogen er eit alternativ til diesel og gass.Men hvor skal strømmen komme fra? Det vil jo gå mer enn dobbelt så mye strøm i forhold til å lade en batteriferge (som jeg tror vil være fullt mulig i 2026)
Jeg mener altså det ville gått fint med batterier. Spesielt hvis noen av dem var "Roll on- Roll off", så de kunne lades på land og byttes. Incat Tasmania bygger nå fergen "China Zorrilla", som skal gå en distanse på 45 nm i Sør-Amerika. De planlegger nå ferger som skal gå ruter på over 90 nm med 25 knop. Bodø-Røst er ca 60 nmVestfjorden er nok eit av dei få samband i landet, der bruken av hydrogen er eit alternativ til diesel og gass.
Tusen takk for den informasjonen!Jeg mener altså det ville gått fint med batterier. Spesielt hvis noen av dem var "Roll on- Roll off", så de kunne lades på land og byttes. Incat Tasmania bygger nå fergen "China Zorrilla", som skal gå en distanse på 45 nm i Sør-Amerika. De planlegger nå ferger som skal gå ruter på over 90 nm med 25 knop. Bodø-Røst er ca 60 nm
Buquebus, Bygg nr. 096 ved Incat Tasmania Pty Ltd, 130m Passasjerkatamaran "China Zorrilla"
The World’s Largest Aluminium Ship Australian shipbuilder Incat has secured a contract to build the world’s largest aluminium ship. Incat Tasmania Pty Ltd will build the 130 metre long ship for long standing customer, Buquebus to operate between Argentina and Uruguay. The completed vessel...skipsfarts-forum.netIncat Tasmania leads the electric ferry charge
Incat chairman Robert Clifford unveils the shipyard’s electric ferry focuswww.rivieramm.com
Skal vel kunne ta 120 om eg minnes rett ang. anbudskravene. Skrogformen antyder at det er kjellerdekk/underdekk tilsvarande dagens Vestfjordferjer."Hinnøy" er NSD120CFc.
Torghatten Nord, Bygg nr. 1091 ved Cemre Shipyard, NSD120CFc "Hinnøy"
Ser Torghatten Nord bestilte 28. Februar i år ei 117.1 meter lang Bil- og Passasjerferge med diesel elektrisk fremdrift og batteri ved Cemre Shipyards som bygg nr 1091 for levering 1. Februar 2024 Får plass til 399 passasjerer for fartsområde C, ukjent kor mange biler den får plass tilskipsfarts-forum.net