Åge Remøy kjøper Forland Shipping

Refvik

Administrator
Staff member
Åge Remøy kjøper Bergens-rederi

Åge Remøy kjøper Bergens-rederiet Forland Shipping.

Rederiet har to subsea-fartøy med rundt 40 tilsette på hver av båtene. Skipene er bygget i 2008 og 2013.

- Dermed er vi i gang igjen, slik jeg også sa etter at vi sist gang nærmest ble frastjålet det forrige selskapet, sier Remøy til Vestlandsnytt.

Oppkjøpet er gjort sammen med den islandske trålrederen Torsteinn Mar Baldvinnson og investoren Magnus Roth. Åge Remøy har gjennom mange år hatt et samarbeid med Baldvinnson.

- Jeg kan bekrefte at båtene nå skal ha navn som starter på Rem, sier Remøy. De to båtene heter i dag "Fugro Saltire" og "Forland Inspector".

Les mere på sidene til Sunnmørsposten
 
Rederi med tette bånd til Sunnmøre – Remøy på banen allerede i vår

Da vi hører at faren til nåværende Forland-direktør omtalte sunnmøringer som «kremen av Norge», er det kanskje ikke så rart at de slapp til Åge Remøy.

Forland Shipping utenfor Bergen er på vei til å bli en del av Åge Remøy sitt nye offshorerederi som vil ha hovedkontor i Herøy.

Administrerende direktør Frode Bjørn Forland i det familieeide rederiet forteller om en nær kontakt med Sunnmøre – og hvorfor det er naturlig å overlate roret til Åge Remøy og partnerne hans.

– Sterke krefter bak
I likhet med børsmeldingen peker Forland på at Åge Remøy som nå skal drifte skipene i nye Rem Maritime, både har finansielle muskler og har solid erfaring fra industrien.

– In Nord Vest kom tidlig på banen etter konkursen i EMAS med et realistisk forslag til refinansiering av begge skipene som bankene kunne ha tiltro til. Det er klart at det er sterke krefter bak, forteller Forland.

Konkursen rederidirektøren viser til, gjorde at selskapet fikk kansellert kontrakten for skipet Forland Inspector så seint som i mars, som igjen bidro til at bergensrederiet mista styringskurs.

Åge Remøy og partnerne vil investere 100 millioner kroner for ta over kontrollen med Forland Shipping og sikre økonomien til sommeren 2021. Pengene fra refinansieringen skal brukes til å betjene et banklån og et obligasjonslån for de to subsea-skipene, Forland Inspector og Forland Saltire

Les mere på sidene til Sunnmørsposten
 
"Fugro Saltire" ligger i dokk ved Båtbygg på Raudeberg - blir det skifte av namn?
 
Ser "Fugro Saltire" har fått ei 4-5 månaders kontrakt fra begynnelsen fra April
 
"Fugro Saltire", TBN "Rem Saltire, ligger på Hareid for tida
5b59cfca-560b-45f3-899e-5207bb65de6b-original.jpeg

Foto: Ukjent via Ulmatec Handling Systems på LinkedIn
 
Åge Remøy vil gjøre comeback, men sliter med kreditorene

Åge Remøy er i gang med å bygge opp Rem Offshore, men sliter med långivere som ikke har tro på planene hans.

Åge Remøy forhandlet i månedsvis for å redde rederiet Rem Offshore, men måtte gi opp på oppløpssiden. Nå forsøker Remøy seg på å redde et nytt selskap, denne gangen er det snakk om rederiet Forland Shipping.

– Jeg er klar til å gå inn med mer midler. I alle fall hvis vi finner en løsning, sier Åge Remøy.

Skal bruke Forland til å bygge opp Rem igjen
Det er nå to år siden Remøy mistet kontrollen over rederiet sitt Rem Offshore. Det skjedde etter at han ikke klarte å få på plass en ny avtale med obligasjonseierne, som hadde lånt selskapet penger.

Etter lange forhandlinger med banker og kreditorer kjøpte Røkke seg opp i et obligasjonslån og blokkerte refinansieringen Remøy ønsket seg. Dermed måtte han godta en sammenslåing med Aker-kontrollerte Solstad Offshore.

– Et tvangsekteskap, sa Remøy da.

Åge Remøy er ikke milliardær lenger, men sammen med Thorsteinn Mar Baldvinsson og Magnus Roth har han skrapt sammen 500 millioner kroner i In Nord Vest, hvorav 60 millioner er blitt brukt til å sikre kontroll over Vestland Offshore og deres fire forsyningsskip.

Med seg har Remøy fått Arild Myrvold, tidligere sjef i Rem Offshore. De to har samarbeidet i en årrekke, og nå jobber de igjen sammen nede på kaien i Fosnavåg på Sunnmøre i et selskap som heter Rem Maritime.

Remøy har store planer om å bygge opp igjen det gamle rederiet sitt. Å redde Forland og deres to moderne Subsea-fartøy er en del av denne planen. Remøy har fremdeles tro på at Forland kan reddes, men nå begynner tiden å renne ut.

Långivere kan sette en stopper for planene

I oktober i fjor ble det kjent at Åge Remøy skulle kjøpe hele Forland-konsernet ved å skyte inn 100 millioner kroner i en refinansiering av to bank- og obligasjonslån knyttet til selskapets to skip i bytte mot aksjene i Forland-konsernet.

Dette gikk ikke helt etter planen. Eierne av det ene obligasjonslånene satte foten ned for avtalen, så dermed endte Remøy opp med kun 50 prosent av aksjene i Forland.

Disse långiverne har vist seg å være vanskelige å overtale.

I årsrapporten til Forland-konsernet står det at de har vært i dialog med disse obligasjonseierne siden før jul, og at de håper på en løsning innen utgangen av juni. Selve lånet forfaller i september.

Åpner for at skipet kan bli solgt
Remøy bekrefter at en løsning for dette lånet enda ikke er på plass. Han forteller at Forland i likhet med en rekke andre rederier i bransjen sliter med å betale på grunn av nedgangstider, akkurat slik situasjonen var i hans eget Rem Offshore for to år siden.

Som eier av halve Forland er Remøy nå tilbake ved forhandlingsbordet, og igjen er det kreditorene som sitter på den andre siden. Den erfarne rederen er åpen for at de ikke blir enige.

– Hvis det ikke blir en løsning innen juli, så blir skipet solgt, sier Remøy.

Skipet det dreier seg om er et subseafartøy med navn «Fugro Saltire», og lånet er på 350 millioner kroner. Remøy sier at han fremdeles er villig til å gå inn med midler, for på denne måten å overta resten av konsernet.

– Du har mye erfaring med å forhandle med långivere for å redde selskaper. Ser du likheten med situasjonen i Rem Offshore?

– Nei. Den største forskjellen er at dette skjer i enighet med eieren av selskapet, svarer Remøy kontant

Kilde: Dagens Næringsliv
 
Øker investeringen til 100 mill.

Åge Remøy nær full kontroll i Forland Shipping

Obligasjonseierne inviteres til å delta i emisjon på 40 mill.

Fosnavåg-reder Åge Remøy forsøkte i fjor høst, sammen med sine to partnere Magnus Roth og Torsteinn Mar Baldvinsson i selskapet In Nord Vest AS, å ta kontroll over det Bergen-baserte offshorerederiet Forland Shipping som eier de to IMR-subseaskipene «Forland Inspector» og «Rem Saltire».

Etter å ha mistet kontrakter for begge skipene sine, var det tradisjonsrike rederiet i knipe. Remøy og partnerne ville gjøre et redningsforsøk.

Som en del av en restrukturering skulle Remøy og co overta 100 prosent av aksjene i rederiets morselskap, Frode Bjørn AS, mot at de skjøt inn 100 millioner kroner i frisk egenkapital.

Å komme til enighet om en refinansiering med de sikrede långiverne til Forland Subsea AS, eierselskapet til «Forland Inspector», gikk smertefritt.
Eierne av et obligasjonslån på 341 millioner kroner som forfaller i september 2018 og som E Forland AS, eierselskapet til «Rem Saltire», er finansiert med, satte seg imidlertid på bakbeina.

Remøy og partnerne overtok dermed kun halvparten av rederiet gjennom å spytte inn 60 millioner kroner i ny egenkapital til Forland Subsea.
Det var imidlertid aldri snakk om å nøye seg med et «delvis vellykket oppkjøp».

Diskusjoner med de misfornøyde obligasjonseierne skal ha pågått mer eller mindre kontinuerlig siden forsøket ble nedstemt i november i fjor, og nå gjør In Nord Vest - med Remøy i spissen - et nytt forsøk på å overta resten av rederiet.

I brudd med lånevilkår
Det 2008-bygde subseafartøyet «Rem Saltire» -tidligere «Fugro Saltire» - var opprinnelig på kontrakt med oljeserviceselskapet Fugro, men denne ble terminert av Fugro i august i fjor – ni måneder før kontraktens opprinnelige utløp – med effekt fra 1. oktober i fjor.

Som kompensasjon for termineringen, mottok selskapet et kontantbeløp i første kvartal, samt eierskap til noe av utstyret på båten.

Fartøyet som ved flere anledninger har blitt omtalt som svært populært, har sikret seg en ny kontrakt som varer til september 2018.

Dagratene er imidlertid ikke tilstrekkelige til at rederiet vil være i stand til å fullt ut betjene renter og avdrag på obligasjonslånet, og det ventes heller ikke at eventuelle nye kontrakter vil gi høye nok rater.

Etter at «Rem Saltire» gjennomgikk en klassing i april, er selskapet i ferd med å bryte lånevilkåret knyttet til andelen tilgjengelige kontanter som må være på minst 20 millioner kroner.

Grunnet usikkerhet knyttet til oppstart av den kommende kontrakten og implikasjonene det har på kontantstrømmen, er det derfor usikkert om selskapet kan gjøre opp sine forpliktelser ved neste rentebetalingsdato som er allerede 4. juni.

Les meir på sidene til Hegnar.no
 
  • Like
Reactions: A_a
Rem Offshore tildelt «betydelig kontrakt»

Viktig kontrakt med stort internasjonal selskap til et av rederiets to subseaskip.

Rem Offshore har blitt tildelt en langsiktig kontrakt av et stort internasjonalt offshoreselskap for subsea-konstruksjonsfartøyet Rem Saltire, ifølge en melding mandag.

Kontrakten har oppstart i desember 2018, opplyses det.

- Tildelingen av denne betydelige kontrakten i et utfordrende marked demonstrerer kompetansen til organisasjonen vår, ferdighetene til vår marine mannskap og kvaliteten på fartøyene våre, sier konsernsjef Fredrik Remøy i Rem Offshore.

- Vi er sikre på at Rem Saltire vil serve kunden vår og deres sluttkunder på en bra måte, og bidra til en vellykket prosjektutførelse, fortsetter han.

Rem Offshore har blitt tildelt en langsiktig kontrakt av et stort internasjonalt offshoreselskap for subsea-konstruksjonsfartøyet Rem Saltire, ifølge en melding mandag.

Kontrakten har oppstart i desember 2018, opplyses det.

- Tildelingen av denne betydelige kontrakten i et utfordrende marked demonstrerer kompetansen til organisasjonen vår, ferdighetene til vår marine mannskap og kvaliteten på fartøyene våre, sier konsernsjef Fredrik Remøy i Rem Offshore.

- Vi er sikre på at Rem Saltire vil serve kunden vår og deres sluttkunder på en bra måte, og bidra til en vellykket prosjektutførelse, fortsetter han.

Populært fartøy
Rem Saltire, tidligere Furgro Saltire, som ble ferdigstilt i 2008, startet i april på en kontrakt med Van Oord.

Kontrakten var opprinnelig på 168 dager, pluss opsjoner på ytterligere 10 uker, før den ble forlenget til 200 dager, pluss opsjoner, i juli.

- Forhandlinger pågår med leietaker med tanke på potensielle forlengelser av den eksisterende leieperioden, og med nye potensielle leietakere, het det i rapporten for første halvår, utgitt av det skipseiende selskapet E Forland AS.

Fartøyet er finansiert med et obligasjonslån som forfaller i 2021.

Lånet som opprinnelig forfalt i september i år, har et totalt utestående beløp som for tiden er på 306,5 millioner kroner.

Kilde: Hegnar.no
 
Subsea Construction Vessel 'REM Saltire' undergoes reconfiguration at Damen Shiprepair Vlissingen

The REM Saltire, a 111-metre, 9603 GT subsea construction vessel owned by REM Offshore, at the start of 2019 completed a reconfiguration programme at Damen Shiprepair Vlissingen (DSV). From 27 December to 15 January, the vessel first underwent the demobilisation of a Q1600 Trenchertrenching system under the supervision of international marine contractor Van Oord, before being mobilised for its next contract by Oceaneering AS.

Demobilising the Dig-It
An initial short period was spent alongside to remove Van Oord’s innovative new Dig-It (Q-trencher 1600), which the group had deployed on board the REM Saltire under the contract with Ørsted to transport, install and bury infield cables for the Borkum Riffgrund 2 offshore wind farm.

The vessel then spent three days in the yard’s open-air dry dock to have the seals on its thrusters serviced as ordered by REM Offshore.

While this was going on the preparations for removing the remaining deck structure, so that when the vessel was afloat once again a crane could lift the Dig-It up and onto the quayside and works start immediately on returning the deck to its standard format and condition. Meanwhile, more work was taking place ashore, preparing the components that Oceaneering would require to ready the ship for her next contract.

Agile project management
DSV’s project management team put in a superhuman effort, not only overseeing the operations of three different teams working simultaneously on the same vessel, but also the added complexities thrown up by the project taking place over the new year holidays.

Next stop, America!
The mobilisation works required for the REM Saltire’s upcoming, two-year contract on the other side of the Atlantic involved the fabrication and installation of a sub frame as well as the fitting of a winch and an A-frame. This is to prepare her for the receipt of ROVs and other deck equipment that will be fitted for the project when she arrives in the USA. A 60-tonne subsea crane was also positioned on the aft deck and secured with sea fastenings.

This was the first visit by REM Saltire to DSV, which was selected both for its proximity to the vessel’s previous assignment and for its long-standing relationship with Van Oord. REM Mermaid, another REM OSV, visited Damen Shiprepair Oranjewerf at the end of 2016 for some works.

The REM Saltire was built in 2008 by Gr. BMV yards in Norway and features a 1,000 square metre deck and a 150-tonne crane.

Kilde: Damen Shiprepair

"Rem Saltire"
rem_saltire.jpg

Foto: Ukjent via Damen Shiprepair
 
"Rem Inspector" ligger i dokk i Singapore fortida, blant anna skal skroget malast
Rem Inspector 01.jpg
Rem Inspector 02.jpg
Begge foto: Karl-Erik Schjelderup
 
Back
Top