SDPO Definisjon

2nd Off

New Member
Hei.
Håper noen av dere har litt mer peiling enn hva jeg har.. Ser det står i mange stillings annonser at det søkes etter SDPO, hva menes egentlig med det? Når kan en evt kalle seg det? Er det etter at en har oppnådd ett visst antall timer? Eller når en har unlimited sertifikat?

På forhånd, takk for svar!! :)
 
Fra det eg kjenner til så er det ikkje en definisjon på kor tid du kan kalle deg en SNDPO. Men heller kor tid et rederi/selskap anser deg til å vœre en. Men eg vil nok nesten tru at dei krever et unlimited sertifikat og et visst antall DP timer uten at det finnen noen eksakt "fasit". SNDPO er ofte stedfortreder for Overstyrmann på Nattskift. Eller så bytter de dag/natt midt I turen. Kjem litt an på korleis rederiet praktiserer det.

Håper du har fått svar på det du lurte på! :)
 
Fra det eg kjenner til så er det ikkje en definisjon på kor tid du kan kalle deg en SNDPO. Men heller kor tid et rederi/selskap anser deg til å vœre en. Men eg vil nok nesten tru at dei krever et unlimited sertifikat og et visst antall DP timer uten at det finnen noen eksakt "fasit". SNDPO er ofte stedfortreder for Overstyrmann på Nattskift. Eller så bytter de dag/natt midt I turen. Kjem litt an på korleis rederiet praktiserer det.

Håper du har fått svar på det du lurte på! :)

Ok ok .. Det var vel nesten noe sånn jeg tenkte siden jeg ikke fant noe ut om det når jeg leste rundt om.. Takker for svar :)
 
Senior DPO
The person fulfilling the role of the SDPO is defined in these guidelines as the lead watchkeeper with
responsibility for the navigational safety and control of the DP system necessary to achieve the effective
and efficient progression of the industrial mission of the vessel whilst on watch. The SDPO should hold
a formal qualification as a deck officer in accordance with current STCW Convention standard or flag
state equivalent and also hold a valid, industry recognised, DP operator certificate.
The SDPO will have satisfied vessel owner/operator requirements to undertake the role of lead DP
watchkeeper and should have been assessed by the master as having the experience, knowledge and
competence to take sole charge of a DP watch. They should also be capable of providing supervision
to other DPOs, for any DP operation that the particular vessel may be engaged in.
Competence for navigational watches is covered by the STCW Code. Further guidance is available in
IMCA C 002.
SDPOs will have all of the qualifications of a certificated DPO (see section 7.3.1;) and in addition their
knowledge and operational experience should also include:
 familiarity of the vessel’s industrial mission including the specific hazards associated with the mission
and performing it using the vessel’s DP system;
 effective management of the DP control/bridge team
 the ability to investigate and report DP station keeping events;
 full knowledge of the vessel’s ASOG/ WSOG, including the CAM, TAM and WCF;
 training on any other appropriate system, such as, but not limited to, vessel management systems,
PMS, fire, gas and ESD;
 assessor level in the understanding, setup, functionality, failure modes and use of any equipment and
system associated with DP operations on the vessel

https://www.imca-int.com/download/publication/97/the-training-and-experience-of-key-dp-personnel.pdf
 
Back
Top