Skal frakte superkjølt laks og ta opp konkurransen med fôrflåten
Norske verft er med i konkurransen om å bygge den planlagte Ulvan-båten, med en kontraktsverdi på 300 millioner kroner.
– Vi har ambisjoner om å skrive kontrakt på den nye båten i løpet av første kvartal, sier Arild Hoff, daglig leder i Egil Ulvan Rederi.
Trondheims-rederiet er i dialog med 3-4 verft, både norske og utenlandske, uten at Hoff vil avsløre hvilke.
– Vi har bygget alle våre fartøy i Norge tidligere, men er ikke låst til det nå, sier Hoff.
Da Sysla skrev om nybygget i fjor vår, lå det an til at båten skulle bestilles i juni. Prosessen er nesten ett år forsinket.
– Forsinkelsen skyldes tidspress både hos Ulvan og designer, sier Hoff.
Det 80 meter lange skipet skal kunne ta 3.500 tonn gods, og ha en fart på mellom 14 og 15 knop.
Bygger om for 30 millioner
Slike anlegg, samt en lettere versjon av dynamisk posisjonering, skal ettermonteres på to andre båter i flåten i løpet av våren.
Nyinnkjøpte Silver River seiler rett på verftet når hun blir overtatt og døpt om til With Frohavet.
With Junior skal også få montert losseanlegg for fiskefôr og dynamisk posisjonering. Ombyggingen på de to skipene har en verdi på 30 millioner kroner, og skal gjennomføres ved et norsk verft.
– Dere tar opp konkurransen med fiskefôrbåtene?
– Ja, vi ser at det er et marked for det, og at vi går de plassene hvor et slikt tilbud kan trengs uansett.
Les meir på sidene til iLaks
MM 80 CC "Kristian With"
Illustrasjon: Multi Maritime
Norske verft er med i konkurransen om å bygge den planlagte Ulvan-båten, med en kontraktsverdi på 300 millioner kroner.
– Vi har ambisjoner om å skrive kontrakt på den nye båten i løpet av første kvartal, sier Arild Hoff, daglig leder i Egil Ulvan Rederi.
Trondheims-rederiet er i dialog med 3-4 verft, både norske og utenlandske, uten at Hoff vil avsløre hvilke.
– Vi har bygget alle våre fartøy i Norge tidligere, men er ikke låst til det nå, sier Hoff.
Da Sysla skrev om nybygget i fjor vår, lå det an til at båten skulle bestilles i juni. Prosessen er nesten ett år forsinket.
– Forsinkelsen skyldes tidspress både hos Ulvan og designer, sier Hoff.
Det 80 meter lange skipet skal kunne ta 3.500 tonn gods, og ha en fart på mellom 14 og 15 knop.
Bygger om for 30 millioner
Slike anlegg, samt en lettere versjon av dynamisk posisjonering, skal ettermonteres på to andre båter i flåten i løpet av våren.
Nyinnkjøpte Silver River seiler rett på verftet når hun blir overtatt og døpt om til With Frohavet.
With Junior skal også få montert losseanlegg for fiskefôr og dynamisk posisjonering. Ombyggingen på de to skipene har en verdi på 30 millioner kroner, og skal gjennomføres ved et norsk verft.
– Dere tar opp konkurransen med fiskefôrbåtene?
– Ja, vi ser at det er et marked for det, og at vi går de plassene hvor et slikt tilbud kan trengs uansett.
Les meir på sidene til iLaks
MM 80 CC "Kristian With"
Illustrasjon: Multi Maritime